معاون ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد:

آموزش هدف ستاد مبارزه با موادمخدر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست‌جمهوری گفت: ۹۷ درصد جامعه سالم کشور به اعتیاد آلوده نیستند و تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که کسی بیشتر از این آلوده نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمد جمالو در نشست هم‌اندیشی و تقدیر از مربیان و مجریان برتر دوره‌های آموزشی تربیت مربی با موضوع «فرزندپروری نوجوان»، افزود: پژوهش‌های ملی مورد تأیید نشان می‌دهد میانگین سن اعتیاد در سطح کشور ۲۴ سال و چند ماه است.

 وی با تأکید بر این که اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است، اضافه کرد: اگر فردی آلوده به مواد مخدر شود، نجاتش سخت و گاهی غیرممکن است.

 وی با اشاره به دوره تربیت مربی، ادامه داد: در این دوره ۷۶ مربی کارآزموده تربیت شدند و سه هزار و ۵۰۰ نفر خانواده معادل بیش از ۴۳ هزار نفرساعت آموزش دریافت کردند.

 جمالو تصریح کرد: قطعاً در حوزه پیشگیری، حوزه خانواده و فرزندپروری یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هاست و تمام تلاش دوره در مرحله نخست این است که مهارت‌های فرزندپروری را به خانواده منتقل کند و خانواده‌ها بتوانند نهایت دقت را در اجرای این دستورالعمل‌ها داشته باشند.

 به گفته وی، در مراحل بعدی به حوزه نوجوانان و مدیران مدارس و مشاوران پرداخته خواهد شد.

 وی بیان کرد: مهم‌ترین آسیب در حوزه اعتیاد این است که بسیاری از نوجوانان، مهارت‌های زندگی را خوب نمی‌دانند؛ مهارت نه گفتن ندارند و تصمیم‌گیری ضعیف است.

 جمالو اضافه کرد: تلاش می‌کنیم برای پیشگیری از اعتیاد از طریق خانواده‌ها و دوره‌های فرزندپروری، مهارت‌های اجتماعی را ارتقا دهیم.

 وی با بیان این که اعتیاد پدیده پیچیده درهم‌تنیده روانی و اجتماعی است، گفت: اگر بتوانیم محتواهای جذاب در تربیت فرزندان ارائه کنیم، موفقیتمان بیشتر می‌شود؛ بچه‌ها از همه‌چیزدانی رنج می‌برند، ولی باورمند نیستند.

 وی با بیان این که ابزار تشویق نقش مهمی در موفقیت برنامه‌ها دارد، خاطرنشان کرد: زبان طنز برای بچه‌ای امروزی بسیار جذاب است؛ با این ابزار می‌توانیم با عمق بیشتری به سمت باورمندی بچه‌ها حرکت کنیم.

 قم یکی از بهترین شهرهای کشور در زمینه اجرای برنامه‌های فرزندپروری است

 معاون یونیسف در ایران نیز در این نشست گفت: حمایت از والدین نوجوانان از طریق آموزش والدگری یا فرزندپروری از جمله برنامه‌های یونیسف است.

 مونیکا نیلسون افزود: این دستاورد از طریق همکاری عالی بین سازمانی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اداره‌هایی از جمله مرکز بهداشت، آموزش‌وپرورش، هلال‌احمر، استانداری قم، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های غیردولتی استان امکان‌پذیر شد.

 وی با بیان این که این همکاری قم را به یکی از بهترین‌های کشور در زمینه فرزندپروری تبدیل کرده است، اضافه کرد: استفاده کارآمد از منابع همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های بین سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مشارکت آن‌ها برای موفقیت برنامه بسیار مهم بوده است.

 وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که یکی از برنامه‌های مبتنی بر شواهد به نام والدگری یا فرزندپروری در استان قم در حال اجرا و گسترش است و از این طریق به والدین بیشتری دسترسی پیدا می‌کنم و آن‌ها را به مهارت‌های زندگی برای تربیت نوجوانی سالم، سازنده، شاد و توانمند مجهز می‌کنم.

 نیلسون تأکید کرد: سعی می‌کنیم این تجربه موفق قم را به سایر استان‌ها نیز بسط دهیم.

 وی با تأکید بر این که فرزندپروری سنگ بنای پیشگیری در یونیسف است، تصریح کرد: باتوجه‌به این که والد هم به پدر و هم به مادر گفته می‌شود، خیلی خوب است که پدرها را هم بیشتر در این برنامه‌ها درگیر کنیم.

 وی خطاب به مربیان آموزش‌دیده گفت: شما پیش‌گامان این طرح بودید و اگر با هم جلو بروید این برنامه به‌خوبی پیش خواهد رفت؛ اشتیاق و ذوق شما برای این کار مثال‌زدنی است.

 معاون یونیسف در ایران افزود: از همکاران سطح استانی و ستادی درخواست می‌کنیم از رفع سریع مشکلات و گلوگاه‌ها حمایت کنند و پیشرفت در برنامه‌های توسعه‌ای ما را تسریع کنند.

 وی ادامه داد: از سازمان برنامه‌وبودجه و مجلس استمداد می‌کنم برای کمک به این برنامه‌ها و دریافت بودجه برای افزایش توانمندسازی و تربیت مربیان کمک کنند؛ ما هم کمک خواهیم کرد.

 مجید اصغری رئیس مرکز بهداشت قم نیز در این نشست گفت: سواد سلامت در صورتی ارتقا می‌یابد که ارتباط دوسویه سلامت با دانشگاهیان و آموزش‌وپرورش برقرار شود و این کار نیازمند برنامه ویژه‌ای است.

 سید صادق میریی مدیرکل بهزیستی قم نیز گفت: آگاه‌سازی آحاد جامعه در زمینه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در سطوح مختلف قابل‌اجراست که باید بافرهنگ ایرانی منطبق باشد و در جامعه ایجاد تضاد نکند.

 نشست هم‌اندیشی و تقدیر از مربیان و مجریان برتر دوره‌های آموزشی تربیت مربی با موضوع «فرزندپروری نوجوان» در مرکز آموزش قوه قضاییه برگزار شد.

 این دوره‌های آموزشی در آذر و بهمن سال گذشته توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری یونیسف برای اولین‌بار در کشور در استان قم برای ۷۶ نفر از روان‌شناسان و مشاوران دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، مرکز بهداشت، هلال‌احمر و سازمان‌های مردم‌نهاد استان برگزار شد.


 




انتهای خبر /


 
منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/50194
اخبار مرتبط

نظرات شما