مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

مسیر تکامل علوم‌انسانی از حوزه عبور می‌کند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ورود حوزه علمیه قم در قلمروهای دانشی جدید و بی‌سابقه را مورد اشاره قرارداد و گفت: پرداختن به علوم‌انسانی از ممیزاتی است که به نحوی در حوزه علمیه قم پایه‌ریزی شد، رشد پیدا کرد و مسیر تکامل را نیز با فرازوفرود طی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» آیت‌الله علیرضا اعرافی روز سه‌شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در سالن اجتماعات این مؤسسه در قم، ضمن بیان مطلب فوق افزود: چهره بزرگی مانند شهید محمدباقر صدر سهم بزرگی در پایه‌ریزی این نوع مباحث داشته است، کتاب اقتصاد ما اثر مهمی است، مهم‌تر آنکه در این اثر یک روش نیز ارائه شده است.

 وی با بیان اینکه در گسترش مرزها و قلمروهای علوم‌انسانی چند نکته را باید موردتوجه قرار دهیم گفت: با آمدن پرسش‌های جدید و عرضه آن بر منابع کتاب و سنت، علومی مانند فقه، کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر شکل‌گرفته است.

 مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: علوم سنتی به‌واسطه سؤال‌های جدید، رشد پیدا کرده، ازاین‌رو این علوم به دلیل توسعه، نیازمند تخصصی‌شدن هستند.

 وی با بیان اینکه این اقدام در حوزه علمیه قم از جمله در فقه، پایه‌ریزی شده است گفت: ما در فقه باید علاوه بر گسترش‌دادن ابواب سنتی، ابواب جدید را نیز پایه‌ریزی نماییم.

 اعرافی بیان کرد: بین ۱۰ تا ۲۰ باب و کتاب جدید فقهی مانند کتاب‌الصلاه و کتاب‌الحج لازم است.

 وی گفت: آن علم کلام که درگذشته داشتیم، امروز دیگر جواب‌گو نیست، مگر آنکه رویکردهای جدید در آن تقویت شود.

 عضو فقیهان شورای نگهبان تأکید کرد: رویکردهای مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در علم کلام، بسیار مهم و بدیع است.

 اعرافی، تلاش حوزه‌های علمیه برای ایجاد علوم جدید را ضروری عنوان کرد و گفت: باید علومی فراتر از آن علم‌هایی که در منظومه آن حرکت می‌کردیم، پایه‌ریزی شود.

 وی خاطرنشان کرد: برای توسعه مرزهای دانش، نیازمند بازسازی و ایجاد ادبیات تازه هستیم، فقه ما باید در کنار مکاتب و مباحث حقوقی قرار بگیرد، تا به مسائلی که در دنیای امروز وجود دارد، ارتباط پیدا کند.

 وی تصریح کرد: اگر کسی توان فقهی حوزوی داشته باشد، با یک مقدار دقت و تأمل می‌تواند وارد میدان‌های جدید شود.

 امام‌جمعه قم اظهار کرد: نظریه‌ها، تئوری‌ها و معارفی که در علوم اسلامی است، درصورتی‌که بازسازی شود، منجر به ایجاد تحول در این علوم خواهد شد.

 اعرافی خاطرنشان کرد: بدون تحول در فقه، فلسفه، تفسیر و علوم پایه حوزه، دستیابی به نظریه‌های علوم‌انسانی اسلامی امکان‌پذیر نیست.

 مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: حوزه یک منظومه فکری برای امروز و آینده دارد که برآمده از تجربه همه نهادهای حوزوی است.

 وی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به طلبه‌های جوان خاطرنشان کرد: فرصت جوانی تکرار نخواهد شد، پیشرفت شما به شور، شوق، تلاش، کار، صبوری و بردباری فراوان نیاز دارد.

 

 ۶۰ اقدام جدید آموزشی در مؤسسه امام خمینی

 معاون آموزشی مؤسسه آموزشی پژوهشی حضرت امام (ره) نیز انجام ۶۰ اقدام جدید آموزشی در این مؤسسه طی سال تحصیلی گذشته را مورد اشاره قرارداد و گفت: شناسایی موانع و تلاش برای برطرف نمودن آنها از جمله این اقدام‌هاست.

 حجت‌الاسلام محمدرضا اسدی، بررسی روزآمدسازی و تقویت علمی گروه‌ها و استادان را از دیگر اقدام‌های صورت‌گرفته خواند و افزود: در این زمینه ۶ اقدام مهم انجام شده است.

 وی تقویت فقه و اصول را از دیگر کارهای انجام شده ذکر کرد و گفت: سعی شده تا تغییر لازم را انجام دهیم، اکنون گفتمان آن به‌خوبی به وجود آمده است.

 وی با بیان این مطلب که برای گسترش همکاری‌هایمان با حوزه علمیه تلاش زیادی انجام شده است اضافه کرد: در راستای تقویت فقه و اصول، هشت کار مهم انجام شد، بر اساس نظر کارشناسان به این نکته مهم پی برده‌ایم که اسلامی‌سازی علوم‌انسانی باید با روش اجتهاد محقق شود.

 اسدی افزایش رسیدگی و نظارت بر دانش‌پژوهان را یکی از خدمات معاونت آموزشی این مؤسسه دانست و گفت: هشت اقدام نیز دراین‌خصوص انجام گرفت.

 وی جذب و حمایت از نخبگان را به‌عنوان یکی دیگر از اقدام‌های انجام شده برشمرد و گفت: ۶ اقدام هم دراین‌رابطه انجام شد همچنین افزایش استانداردها، اثربخشی و بهره‌وری نیز از جمله دیگر کارها بود که تقریباً هفت مورد اقدام را در این زمینه شاهد بودیم.

 معاون مؤسسه آموزشی امام افزود: بخشی از کارهای انجام شده نیز شامل اقدام‌های پشتیبانی، حمایتی، خدمات عمومی، مسئله فرایندسازی و تسهیل امور آموزشی بود که سعی کردیم، ارتقا دهیم.

 اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال تحصیلی قبل، ۵۲ نفر در مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی امام فارغ‌التحصیل شدند گفت: در قسمت نیمه‌حضوری مقطع کارشناسی نیز ۱۰ نفر تحصیل خود را به پایان رساندند.

 وی با اشاره به ۲۱ فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۱۷ فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری بیان کرد: در سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی‌ارشد، در پنج رشته پذیرش داشته‌ایم که در حال حاضر تحصیلشان را شروع کرده‌اند.

 وی یادآور شد: پذیرش ما در مقطع کارشناسی شامل ۱۳ رشته حضوری و سه رشته نیمه‌حضوری است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال در مقطع دکتری نیز در ۲ رشته پذیرش داریم که کار خود را باقوت آغاز می‌کنند.




انتهای خبر /

 
منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/50473
اخبار مرتبط

نظرات شما