در پی بی‌تدبیری مسئولان صورت گرفته است؛

جولان اتوبوس‌های پاکستانی در شهر

این روزها حضور اتوبوس زائران پاکستانی در موج برگشت از سفر اربعین در قم مشکلاتی همچون گره‌های ترافیکی را برای همشهری‌های به وجود آورده که این بی‌تدبیری و نبود مدیریت از سوی مسئولان شهر باعث نارضایتی مردم شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» باگذشت بیش از دو هفته از اربعین حسینی اما هنوز هم از کشور عراق و سفر عتبات مسافران و زائران بسیاری به سمت شهر و دیار خود در حال حرکت هستند که بیشتر این جمعیت زائران پاکستانی و افغانستانی هستند.
تعدادی از این مسافران در سال‌های قبل به دلیل اجازه تردد از مرز مهران قبل از حضور در اربعین حسینی به قم سفرکرده و حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران را زیارت می‌کردند و برخی از این تعداد هم بعد از اربعین در مسیر برگشت خود به سمت پاکستان و یا افغانستان به قم سفر می‌کردند.
اما در این چند سال که اتباع اجازه تردد از مرز مهران را نداشتند و باید از مرزهای جنوبی کشورمان به سمت عراق سفر می‌کردند تعداد اندکی از زائران اتباع در مسیر رفت به قم سفر می‌کردند اما تعداد بسیاری از این مسافران که قصد حضور در قم برای زیارت را دارند در مسیر برگشت به قم سفر می‌کنند.


از همین رو این روزها شاهد موج برگشت مسافران و زائران اربعینی که بیشتر آن‌ها پاکستانی و بخشی هم افغانستانی هستند می‌باشیم.
در تمام این سال‌ها یکی از دغدغه‌های مسئولین استان حضور مسافر و زائر در قم و افزایش ماندگاری آن‌ها بود و در این راستا اقدامات خوبی هم صورت می‌گرفت. بحث اربعین یک فرصت خوبی بود که زائران و مسافران در مسیر حرکت خود به سمت کربلا در قم حضورداشته باشند. در این خصوص در این سال‌های اقدامات خوبی هم برای اسکان و پذیرایی این زائران صورت گرفته و می‌گیرد که شاید مهم‌ترین آن‌ها اسکان توسط قرارگاه مردمی اربعین است.


حضور مسافر و زائر در قم و افزایش ماندگاری آن‌ها باعث توسعه اقتصادی و اشتغال در شهر خواهد شد که این مسئله برای قم بسیار مهم است. اما برای حضور این زائران در استان باید تدابیری هم در نظر گرفته شود تا مشکلی را برای شهروندان قمی به وجود نیاورد.
با توجه به این مسائل امروز حضور زائران پاکستانی و افغانستانی در شهر با اتوبوس‌های خود باعث ایجاد مشکلات مختلف ترافیکی و بهداشتی در سطح شهر؛ نه‌فقط مرکز شهر بلکه تمام مناطق شهر؛ برای مردم شده است.
همان‌طور که گفته شد حضور زائر در شهر ازنظر اقتصادی برای شهر مفید است اما حضور این‌گونه زائران با اتوبوس‌های خود در سطح شهر و تردد آن‌ها باعث ایجاد مشکلات و نارضایتی‌های برای مردم شده است.


حتی می‌توان دراین‌بین نارضایتی عوامل نیروی انتظامی را هم دید که واقعاً در مدیریت این اتوبوس‌های بی‌ملاحظه دچار کلافگی شده‌اند.
درهرحال آن چیزی که امروز کاملاً مشخص و گویا است بروز مشکلاتی از طریق حضور اتوبوس‌های زائران پاکستانی در سطح شهر برای مردم است که در این زمینه باید سؤال کرد چرا هیچ تدبیر از سوی مسئولین استان نشده است؟ چرا همانند سال‌های گذشته پارکینگی را برای پارک خودرو زائران خارجی در ورودی‌های شهر و یا ابتدا و انتهای بلوار زائر در نظر نگرفته‌اند و بسیاری از سؤالات دیگر.


حال مشخص نیست این بی‌تدبیری و عدم مدیریت و برنامه‌ریزی درست از سوی استانداری، نیروی انتظامی، شهرداری و یا کدام دستگاه و ارگان صورت گرفته است که امیدواریم برای سال آینده تدبیر درستی شود.


انتهای خبر /160

 
گالری عکس
http://javaneparsi.ir/50463
اخبار مرتبط

نظرات شما