عوارض ۱۰۰درصدی تثبیت شد؛
خلف وعده دولت درباره سود بازرگانی خودرو

بعد از هشدارها در خصوص تبعات تورمی جهش سه برابری نرخ محاسباتی ارز در گمرک باوجود کاهش سود بازرگانی قطعات وارداتی خودروهای مونتاژی، هیچ تغییری در سود بازرگانی خودروهای وارداتی نو و کارکرده صورت نگرفته است.
یکی از موضوعات مورد بحث جهش تورمی و افزایش هزینه و قیمت تمامشده خودروهای وارداتی ناشی از جهش نرخ محاسباتی ارز و افزایش سود بازرگانی بود.
این نکته قابلذکر است که بعد از تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر ریل تنظیم بازار خودرو از طریق ایجاد تعادل بین وارداتیها و خودروهای داخلی شاهد ثبات نسبی در این حوزه بودیم.
در یکی دو هفته گذشته بعد از اطلاعرسانی در خصوص وضعیت جدید عوارض خودروهای وارداتی، دولت نرخ حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را به محدوده ۴ و ۱۵ درصد کاهش داد، این در حالی است که از سوی دولت اعلام شد در هفتههای آتی در مورد وضعیت حقوق ورودی خودروهای بنزینی تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.
وعده دولت در مورد اصلاح عوارض خودروهای وارداتی عملی نشد
حالا جداول مرتبط با تغییر حقوق ورودی ۲۴۰ ردیف تعرفه برای سال ۱۴۰۴ ابلاغ شده است. بر اساس جدول زیر سود بازرگانی ۹۰ درصد به بالا بدون تغییر باقیمانده است، بهاینترتیب سود بازرگانی 96درصدی خودروهای وارداتی بدون تغییر باقیمانده است و دولت عملاً به وعده اصلاح عوارض وارداتیها عملنکرده است.
این جدول نشان میدهد لابیهای پشت پرده اجازه کاهش سود بازرگانی خودروی وارداتیِ کارکرده و نو را به دولت ندادهاند و سود بازرگانی بالای ۹۱ درصد مشمول کاهش سود بازرگانی نشده است.
این در حالی است که تمامی قطعات مونتاژی خودروسازان مشمول کاهش سود بازرگانی در سال ۱۴۰۴ شدهاند؛ اما همانطور که اشاره شد مصوبه اخیر هیئت دولت نشان میدهد همچنان سود بازرگانی 96درصدی برای خودروهای وارداتی بنزینی پابرجا مانده است. لازم به ذکر است بر اساس جدول بالا نرخ سود بازرگانی قطعات خودروهای مونتاژی با کاهش قابلتوجه مواجه شده است.
ماجرای جهش نرخ محاسباتی ارز چه بود؟
گفتنی است؛ باتوجهبه رشد نرخ محاسباتی ارز در گمرک از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۷۰,۰۰۰ تومان، بازار خودرو در آستانه مواجهه با "سونامی قیمت خودروهای وارداتی" قرار دارد، این تغییر بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۴ اعمال شده است، این افزایش نرخ ارز گمرکی، فشار قابلتوجهی بر قیمت خودروهای وارداتی وارد خواهد کرد، بنابراین، باید نرخ حقوق ورودی سایر خودروها (غیر هیبریدی) نیز کاهش یابد تا از افزایش بیش از حد قیمتها جلوگیری شود.
انتهای خبر /
نظرات شما