کارشناس مسائل مذهبی:
غیبت، آزمون الهی برای بندگان است

کارشناس مسائل مذهبی در تحلیل علل غیبت امامزمان (عج) گفت: غیبت، بستر جداسازی مؤمنان حقیقی از دیگران و آزمونی الهی برای بشریت است.
حجتالاسلام سجاد ضیایی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به معنی غیبت اظهار داشت: غیبت در اصطلاح به معنای پنهان زیستی و عدم حضور فیزیکی آشکار امام معصوم است، در حالی که او زنده است و به امور جامعه اسلامی رسیدگی میکند، مفهوم موعود غایب در بسیاری از ادیان و مکاتب دیگر، البته به اشکال مختلف، وجود دارد و این نشان میدهد که انتظار یک آرزوی جهانی و فرامذهبی است.
وی با اشاره به فلسفه و علت اصلی غیبت امامزمان (عج) گفت: مهمترین علت غیبت، امتحان و آزمایش مردم است، غیبت، بستر جداسازی مؤمنان حقیقی از دیگران است؛ علل دیگری مانند حفظ جان امام از کشتهشدن به دست دشمنان، عدم بیعت با هیچ حاکم ستمگری و آزاد بودن ظهور از دیگر دلایل مهم غیبت هستند.
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به وظیفه اصلی شیعیان در دوران غیبت بیان داشت: انتظار فرج که یک انتظار فعال و سازنده باشد، تلاش برای شناخت هرچه بیشتر امامزمان از طریق مطالعه و تفکر، عمل به وظایف دینی، دعا برای تعجیل فرج و رجوع به مراجع تقلید و علما برای حل مسائل شرعی و اجتماعی از وظایف شیعیان در زمان غیبت هستند.
وی با اشاره به اینکه برخی میپرسند که اگر امام در غیبت است، پس چه فایدهای برای جامعه دارد خاطرنشان کرد: این سئوال ناشی از نگاه مادی صرف به مسئله امامت است. فایده وجود امام مانند فایده قلب در پیکر انسان است که حتی اگر دیده نشود، وجودش برای ادامه حیات کل بدن ضروری است
ضیایی با اشاره به آثار وجود امامزمان (عج) بیان داشت: وجود امامزمان (عج) باعث، بقای دین خدا روی زمین، استمرار فیض الهی به عالم، امیدواری مؤمنان و زنده نگهداشتن آرمان تشکیل جامعه توحیدی و حفظ و حراست از اسلام ناب از تحریفهاست.
وی با اشاره به نقش دعا در دوران غیبت ابراز داشت: دعا، نفسِ عمل است، دعا برای فرج، یعنی درخواست برطرفشدن غیبت از منبع لایزال الهی؛ دعای عهد به طور خاص، یک پیمان و تجدید بیعت روزانه با امامزمان (عج) است.
کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: فرد با خواندن این دعا، خود را سرباز امام میداند و آمادگی خود را برای یاری او در زمان ظهور اعلام میکند و روحیه انتظار را در فرد زنده نگه میدارد.
خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر/150
وی با اشاره به فلسفه و علت اصلی غیبت امامزمان (عج) گفت: مهمترین علت غیبت، امتحان و آزمایش مردم است، غیبت، بستر جداسازی مؤمنان حقیقی از دیگران است؛ علل دیگری مانند حفظ جان امام از کشتهشدن به دست دشمنان، عدم بیعت با هیچ حاکم ستمگری و آزاد بودن ظهور از دیگر دلایل مهم غیبت هستند.
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به وظیفه اصلی شیعیان در دوران غیبت بیان داشت: انتظار فرج که یک انتظار فعال و سازنده باشد، تلاش برای شناخت هرچه بیشتر امامزمان از طریق مطالعه و تفکر، عمل به وظایف دینی، دعا برای تعجیل فرج و رجوع به مراجع تقلید و علما برای حل مسائل شرعی و اجتماعی از وظایف شیعیان در زمان غیبت هستند.
وی با اشاره به اینکه برخی میپرسند که اگر امام در غیبت است، پس چه فایدهای برای جامعه دارد خاطرنشان کرد: این سئوال ناشی از نگاه مادی صرف به مسئله امامت است. فایده وجود امام مانند فایده قلب در پیکر انسان است که حتی اگر دیده نشود، وجودش برای ادامه حیات کل بدن ضروری است
ضیایی با اشاره به آثار وجود امامزمان (عج) بیان داشت: وجود امامزمان (عج) باعث، بقای دین خدا روی زمین، استمرار فیض الهی به عالم، امیدواری مؤمنان و زنده نگهداشتن آرمان تشکیل جامعه توحیدی و حفظ و حراست از اسلام ناب از تحریفهاست.
وی با اشاره به نقش دعا در دوران غیبت ابراز داشت: دعا، نفسِ عمل است، دعا برای فرج، یعنی درخواست برطرفشدن غیبت از منبع لایزال الهی؛ دعای عهد به طور خاص، یک پیمان و تجدید بیعت روزانه با امامزمان (عج) است.
کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: فرد با خواندن این دعا، خود را سرباز امام میداند و آمادگی خود را برای یاری او در زمان ظهور اعلام میکند و روحیه انتظار را در فرد زنده نگه میدارد.
خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر/150
نظرات شما