مدیرکل انتقال خون قم خبر داد:

تولید ۹۰ هزار فرآورده خونی در قم

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به اینکه سالانه ۵۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه می‌کنند، گفت: از این تعداد ۴۲ هزار اهدای خون موفق انجام می‌شود که تبدیل به ۹۰ هزار فرآورده خونی می‌شود. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به مناسبت ۹ مردادماه روز اهدای خون و در آستانه روز خبرنگار جمعی از خبرنگاران استان قم با حضور در مرکز اهدای خون در سنت حسنه اهدای خون شرکت کردند.

در حاشیه این مراسم مهدی پهلوانی ضمن قدردانی از حرکت فرهنگی ۲۰ساله خبرنگاران قم در اهدای خون در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون با شعار «نیم‌قرن اهدای خون اهدای زندگی» قرار داریم.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران یکی از سازمان‌های برتر منطقه‌ای و ایران رتبه برتر منطقه در انتقال خون را دارد، از طرفی استان قم هم نسبت به کشور در رتبه برتری قرار دارد رتبه اهدای خون در کشور ۲۷ نفر به‌ازای هزار نفر است؛ اما این رتبه در قم ۳۰ نفر به‌ازای هر هزار نفر است؛ یعنی بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

وی تصریح کرد: در بخش شاخص سلامتی اهدای خون کشور ما هم‌تراز و یا بالاتر از کشورهای پیشرفته قرار دارد زندگی بسیاری از بیماران از جمله بیماران تالاسمی از نظر کمی و کیفی وابسته به خون است درگذشته این بیماران حتی به سن بلوغ هم نمی‌رسیدند؛ اما خوشبختانه با اهدای خونی که توسط هم‌وطنان انجام می‌شود این بیماران مانند بقیه به زندگی خود ادامه می‌دهد و کیفیت بالای زندگی را تجربه می‌کند.

 پهلوانی تأکید کرد: برخی از داروها کمیاب است؛ مانند داروهایی که به بیماران هموفیلی تجویز می‌شود، در قم توانستیم با فرآورده‌های خونی خوشبختانه برخی از کمبودهای را تأمین کنیم.

مدیرکل انتقال خون قم گفت: سالانه بالغ بر ۵۰ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان قم مراجعه می‌کنند که ۴۲ هزار اهدای خون موفق انجام می‌شود که این خون‌ها به ۹۰ هزار فرآورده تبدیل می‌شود که ۶۰ هزار فرآورده آن در استان قم مصرف می‌شود و مابقی به شبکه ملی خون‌رسانی ارسال شده می‌شود؛ یعنی در هر ۹ دقیقه یکی از فرآورده‌های خونی استان قم به یک بیمار تزریق می‌شود و یک جان را نجات می‌دهد.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های غربالگری خون را در استان قم داریم که این دستگاه‌ها به‌صورت هوشمند و تمام‌اتوماتیک عمل می‌کنند و تمام آزمایش‌های موردنیاز برای خون خوشبختانه همان روز انجام می‌شود، سه دستگاه غربالگری اتوماتیک هوشمند وارد استان شده و اکنون تمام کارهای موردنیاز و فرآورده‌های خونی را در استان انجام می‌دهیم.

پهلوانی عنوان داشت: در برنامه هفتم سازمان انتقال خون وارد برنامه اهدای سلول‌های بنیادی شد که در این زمینه طرح «سپاس» در کشور و از جمله در قم در حال اجرا است و شهروندان می‌توانند به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و سلول‌های بنیادی خود را اهدا کنند و در زمانی که بیمار نیاز به این سلول‌ها داشته باشد ما شهروند واجد شرایط دعوت می‌شود تا با اهدای سلول یک بیمار نجات پیدا کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیاز خونی استان قم به‌واسطه اهداکنندگان خون در استان قم تأمین می‌شود؛ اما همچنان نیاز به ترویج فرهنگ اهدای خون داریم؛ زیرا این مسئله تا دو سال آینده دچار چالش خواهد شد باتوجه‌به افزایش تخت‌های بیمارستانی نیاز به خون و فرآورده‌های خون افزایش خواهد یافت و این نیاز در قم دوبرابر خواهد.
 
بانوان بیشترین مصرف‌کننده خون و کمترین اهدای کننده خون

مدیرکل انتقال خون قم خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس بالغ بر ۵۰ درصد خون موردنیاز کشور توسط بانوان اهدا می‌شد، بانوان باتوجه‌به نوع زندگی که دارند کیفیت خون آنها نیز بهتر است میزان اهدای خون توسط بانوان در کل کشور زیر ۵ درصد است درحالی‌که بیشترین مصرف‌کننده خون‌های اهدایی بانوان هستند و باتوجه‌به برخی باورهای غلط تصور می‌شود بانوان نمی‌توانند خون اهدا کنند و یا اهدای خون برای آنها ضرر دارد درصورتی‌که این یک تصور اشتباه است هر شخصی که به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کند در ابتدا توسط پزشک معاینه می‌شود و اگر واجد اهدای خون بود اجازه اهدای خون داده می‌شود؛ اما اگر واجد اهدای خون نباشند پزشکان آنها را از اهدای خون معاف می‌کنند.

وی تأکید کرد: استان قم رتبه سوم کشوری در شاخص اهدای خون مستمر را دارد اهداکنندگان مستمر خون نسبت به کل جامعه از سلامتی بالاتری برخوردار هستند همچنین در طول سال ۲ الی ۴ بار توسط پزشکان مرکز انتقال خون معاینه می‌شوند، توصیه می‌کنیم جوانان و اقشار مختلف به جامعه اهداکنندگان مستمر خون بپیوندند.
پهلوانی بیان داشت: به‌صورت معمول در قم سالانه به میزان ۵ درصد رشد اهدای خون داریم و در سال جاری ۱۰ درصد افزایش اهدای خون داشتیم، تأمین خون وابسته به نیاز استان است؛ یعنی هر استان وظیفه دارد نیاز خونی استان خود را تأمین کند و مازاد آن را به شبکه ملی خون‌رسانی ارسال کند استان قم اکنون نیاز ۱۰۰ درصدی خود را در استان تأمین می‌کند و سال گذشته ۱۱ هزار فرآورده خونی را به شبکه ملی خون‌رسانی برای مصرف در ۵ استان دیگر ارسال کرد.

وی گفت: مراحل ساخت مرکز انتقال خون پردیسان در حال طی‌شدن است سازمان مرکز انتقال خون بخشی از هزینه ساخت آن را متقبل شده و برخی از خیرین نیز اعلام آمادگی اولیه را داشتند.

انتهای خبر /۱۷۰


http://javaneparsi.ir/49861
اخبار مرتبط

نظرات شما