بر اساس گزارش وزارت بهداشت؛

۴۷ درصد نوزادان با شیر مادر تغذیه می‌شوند

گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که تغذیه انحصاری با شیر مادر نوزادان ایرانی فقط ۴۷ درصد است و ۵۳ درصد نوزادان بدون شیر مادر رشد می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  بر اساس آخرین تحقیقات ملی، ۴۵.۹ درصد تغذیه انحصاری با شیر مادر در شهرها و تغذیه انحصاری با شیر مادر در روستاها ۵۰.۹ درصد است که ضرورت دارد با مداخلات و برنامه‌هایی اساسی در این راستا این رقم به ۷۰ درصد افزایش یابد.
در حال حاضر بیمارستان‌های دوستدار کودک سالم در کشور از ۱۱ بیمارستان در سال ۷۰ به ۵۶۸ بیمارستان در سال ۱۴۰۰ رسیده، درحالی‌که بر اساس سیاست‌های راهبردی وزارت بهداشت و بر اساس ارزیابی‌ها می‌توان ۸۵ درصد بیمارستان‌های کشور را به بیمارستان دوستدار کودک سالم تبدیل کرد.
درحالی‌که تغذیه با شیر مادر برای تحقق اهداف جهانی تغذیه از جمله بقا و سلامت انسان‌ها، رشد اقتصادی و نیز پایداری محیط‌زیست، امری کلیدی و حیاتی است. حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر به‌عنوان راه‌حل مؤثر و هزینه اثربخش برای ادامه زندگی، ارتقای وضعیت تغذیه، رشد و تکامل شیرخواران و کودکان خردسال، حفاظت از سلامت مادران و کمک به کودکان برای دستیابی به حداکثر ظرفیت خود حتی تا سنین بزرگسالی مستند شده است.
بدیهی است که ساعات و روزهای اول عمر فرصتی کلیدی برای استقرار شیردهی و فراهم‌آوردن حمایت‌های موردنیاز مادران برای موفقیت در شیردهی است. تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد و شروع تغذیه با شیر مادر طی ساعت اول زندگی برای جریان‌یافتن و استقرار تغذیه با شیر مادر، ادامه حیات و سلامت نوزادان، شیرخواران و کودکان اهمیت زیادی دارد.

انتهای خبر /110


منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/49908
اخبار مرتبط

نظرات شما