اتفاق تکراری در قم؛

بازهم گردوغبار مهمان قمی‌ها شد

طبق اعلام کارشناسان محیط‌زیست هر سال به طور متوسط ۷۰ روز ناسالم داریم که امسال پیش‌بینی می‌شود این اتفاق نسبت به سال‌های قبل بیشتر شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  این روزها بارها هشدار نارنجی هواشناسی در خصوص گردوخاک را شنیده و یا دیده‌ایم و هر سال بروز گردوخاک نسبت به سال قبل بیشتر می‌شود. به‌خوبی به یاد داریم که در همین ایام در سال قبل کمتر شاهد این نوع اتفاقات و تعطیلی بودیم؛ اما امسال بارها شاهد هشدارهای نارنجی هواشناسی و در برخی موارد هم تعطیلی ادارات و بانک‌ها بوده و هستیم.
این ذرات ریزگرد وارد ریه افراد شده و باعث بروز بیماری‌های ریوی و تنگی نفس، بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. همچنین این گردوغبار باعث خسارت به کشاورزان و بخش صنعت، کاهش کیفیت زندگی، افزایش هزینه‌های درمانی، آسیب‌دیدگی تأسیسات حساس، احتمال اختلال در حمل‌ونقل و برخی موارد دیگر شود.



آنچه از آمار و ارقام مشخص است این است که ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت قم مستعد تولید گردوغبار است که ازاین‌بین ۱۰۰ هکتار وضعیت چالشی و ۴۰ هکتار نیز وضعیت بحرانی دارد.



کانون‌های تولید گردوغبار در مناطقی شامل دشت مسیله، کوه نمک، حسین‌آباد میش مست و دشت قم پراکنده است که بیشتر در سمت شرق این استان واقع شده است.



طبق گفته مدیرکل محیط‌زیست استان قم طی سال‌های گذشته به‌صورت متوسط هر سال ۷۰ روز ناسالم در استان قم ثبت شده است و همچنین  پدیده گردوغبار سالانه ۱۳ هزار تن گردوغبار را به شهر قم روانه می‌کنند که تداوم این وضعیت می‌تواند علاوه بر استان قم، ۲۵ درصد از جمعیت کشور در استان‌های پیرامونی را نیز تهدید کند.
این در حالی است که کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه محیط‌زیست از مهم‌ترین دلایل رفع این اتفاق  احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها، تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی، احیای پوشش گیاهی و ایجاد کمربند‌های سبز را اعلام کرده‌اند که باید در این زمینه‌ها مسئولین استانی و کشوری وارد عمل شوند تا در سال‌های آینده کمتر شاهد این اتفاق در شهر و کشور باشیم.


انتهای خبر /160


http://javaneparsi.ir/49932
اخبار مرتبط

نظرات شما