قم فردا گزارش می‌دهد؛

جهاد فرهنگی شرکت گاز قم

شرکت گاز استان قم با اقدامات فرهنگی رتبه اول صرفه‌جویی بخش خانگی در کشور را از آن خود کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» شهر قم به دلیل وجود بارگاه نورانی کریمه اهل‌بیت (س)، مسجد مقدس جمکران و سایر بقاع و اماکن مقدس دیگر از دیرباز جایگاهی ویژه در کشور داشته و وجود حوزه علمیه و سکونت مراجع عظام در قم باعث شد تا این شهر به‌عنوان پایتخت جهان تشیع و یکی از مراکز علمی جهان اسلام شناخته شود.
این جایگاه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش پررنگ‌تری به خود گرفت و سخنرانی‌های طوفانی حضرت امام خمینی (ره) در قم، این شهر توانست به‌عنوان خط مقدم مبارزه با رژیم شاهنشاهی و خاستگاه انقلاب اسلامی در میان دیگر شهرهای کشورمان مطرح شود.
در گذر زمان اما برخی تصمیم‌گیری‌های ناصحیح و نگاه‌های سلیقه‌ای موجب شد تا سیاست‌های اعمال شده در قم با پیوست فرهنگی مرتبط با جایگاه این شهر همخوانی‌های لازم را نداشته باشد و در برخی موارد به نقش مذهبی قم در کشور خدشه وارد شود.
این معضل طی دو سه سال اخیر موردتوجه مسئولان استانی قرار گرفت و با درنظرگرفتن طرح‌های ویژه‌ای از سوی مسئولان، سعی شد تا بخشی از عقب‌ماندگی‌های قم مرتبط با جایگاه فرهنگی این شهر جبران شود.


دراین‌بین طبیعی است که جبران این عقب‌ماندگی‌ها، در کنار همکاری مردم و گروه‌های جهادی، پای‌کار آمدن تمامی دستگاه‌ها و ادارات دولتی استان را می‌‌طلبید و همین موضوع باعث شد تا برخی دستگاه‌ها و ادارات به اقتضای شرایط خود به‌صورت مستقیم در بحث فرهنگ ورود پیدا کنند.
شرکت گاز استان قم از جمله این دستگاه‌ها است که پس از انتصاب مرتضی خوش‌لهجه به‌عنوان مدیرعامل این شرکت، شاهد اقدامات متعدد، متکثر و شایسته‌ای در زمینه ارتقا و رشد جایگاه فرهنگی قم بود.

حضور پررنگ فرهنگی و خدماتی در راهپیمایی‌ها

اقدامات شرکت گاز استان قم تا جایی پیش رفت که به گواه برخی صاحب‌نظران عرصه فرهنگ توانست تنه به تنه برخی نهادهای دست‌اندرکار این حوزه در قم که به‌صورت مستقیم متولی بحث فرهنگی هستند، بزنند و ثابت کند که سایر دستگاه‌ها و یا ادارات دولتی نیز می‌توانند فرهنگ‌ساز باشند.
خدمت‌رسانی فرهنگی پررنگ شرکت گاز قم در راهپیمایی‌ها، تشییع شهدا، انتخابات و... همواره به چشم می‌خورد، موضعی که باید برای دیگر ارگان‌های که دارای بودجه فرهنگی نیز هستند باشد.
این نقش مهم البته آنجایی حائز اهمیت و در خور توجه می‌شود که بدانیم نه‌تنها موجب ایجاد خلل در وظیفه و رسالت اصلی شرکت گاز وارد نکرد؛ بلکه با ایجاد روحیه همدلی در کارکنان این شرکت باعث ارتقای سطح کیفیت کار آنان نیز شد و تا جایی پیش رفت که این شرکت در دو سال رتبه اول صرفه‌جویی بخش خانگی در کشور را از آن خود کند.



کسب رتبه اول صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی نتیجه کار فرهنگی است

در همین خصوص مرتضی خوش‌لهجه مدیرعامل شرکت گاز استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: فرهنگ یکی از مؤلفه‌های مانایی و پویایی یک تمدن است و تاریخ نشان داده است که هرگاه فرهنگ یک تمدن دستخوش تغییر شده، افول آن تمدن نیز آغاز شده است.
وی فرهنگ را اساس ایجاد تمدن اسلامی دانست و در ادامه تصریح کرد: به همین خاطر است که در بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، به‌کرات بحث تهاجم فرهنگی به‌عنوان یکی از ابزارهای دشمن برای استحاله فرهنگی و به‌تبع آن مهار یک ملت مطرح شده است.
خوش‌لهجه با بیان اینکه امروز ما با یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: همه ما در حد وسع و ظرفیت خود می‌بایست نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشیم و تمام ظرفیت‌های خود را برای نقش‌آفرینی در این جنگ ترکیبی به کار ببریم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های در نظر گرفته شده در قانون برای ایفای نقش دستگاه‌ها و ادارات دولتی در حوزه فرهنگ، عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ یک درصد از بودجه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی به کار فرهنگی اختصاص داده شد که این قانون در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تکرار شد.


خوش‌لهجه عدم جذب این بودجه باعث بازگشت آن به خزانه دولت و صرف آن در دیگر امور می‌شود، گفت: باتوجه‌به این موضوع شرکت گاز استان قم در دولت سیزدهم با برنامهریزی و تهیه نظام‌نامه به‌صورت مستقیم در بحث فرهنگ ورود پیدا کرد و در این زمینه توانست نقش‌آفرین شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان قم ادامه داد: در ابتدای کار برای ما بسیار مهم بود که ورود به این حوزه، به رسالت اصلی شرکت گاز خدشه‌ای وارد نکند؛ برای همین در شورای فرهنگی شرکت، برون‌سپاری و یا انجام این کار توسط خود کارکنان شرکت، مورد کنکاش کارشناسان قرار گرفت. 
خوش‌لهجه با بیان اینکه در نهایت این‌گونه مصوب شد که بخشی از کار برون‌سپاری شود و بخشی دیگر نیز در ایام مناسبتی سال با مشارکت کارکنان شرکت صورت گیرد، ابراز کرد: این کار علاوه بر روحیه همدلی و ایجاد روحیه همکاری در کارکنان شرکت را به دنبال داشت.
وی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که دراین‌بین صورت گرفت، گنجاندن نکات مرتبط با نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف بهینه انرژی در برنامه‌های فرهنگی اجرا شده توسط شرکت بود؛ برای نمونه در کمک به هیئات استان، لیوان‌های یک‌بارمصرف منقش به نکات آموزشی مرتبط با مصرف بهینه گاز طبیعی در اختیار آنان قرار گرفت و در موکب‌های برپا شده توسط خود شرکت نیز اقلام پذیرایی توزیع شده همراه با این شعارها بود.



خوش‌لهجه در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش در ایجاد جامعه سالم، اظهار کرد: برگزاری چندین‌باره نمایشگاه حجاب و عفاف، نمایشگاه مزه شیرین مادری، نمایشگاه حجاب از دیدگاه شهدا و نمایشگاه میراث شهید سلیمانی برای عموم مردم از جمله اقدامات در سال ۱۴۰۲ این شرکت بوده است.
وی همچنین با اشاره به جنگ رسانه‌ای غرب علیه انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: امروز روشنگری و آگاهی‌بخشی به نسل‌های جدید انقلاب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و ما عقیده داریم هر مقدار که برای این کار هزینه شود، نتایج آن مطلوب‌تر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت گاز استان قم با بیان اینکه در صنعت نفت و گاز کشور پیشرفت‌های شگرفی انجام شده است، خاطرنشان کرد: تشکیل نهضت راهیان پیشرفت در صنعت نفت و گاز به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از اقدامات انجام شده در راستای جهاد امیدآفرینی و معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نسل‌های جدید است.

برگزاری اردوهای پیشرفت برای۲ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه

وی با اشاره به برگزاری اردوهای پیشرفت از سوی شرکت گاز استان قم برای ۲۰ مدرسه، گفت: در این اردوها نزدیک به ۲ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه قم با برخی دستاوردهای صنعت نفت و گاز کشور و نحوه چگونگی استخراج، پالایش و انتقال گاز طبیعی تا زمان رسیدن به مشترکین آشنا شدند.



خوش‌لهجه با اشاره به برگزاری پویش مردمی‌سازی مصرف انرژی در ۱۰۰ مدرسه قم در سال ۱۴۰۲، اضافه کرد: مجموع همه این اقدامات منتج به صرفه‌جویی ۵ درصدی در مصرف گاز طبیعی بخش خانگی طی سال ۱۴۰۱ و صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در همین بخش طی سال ۱۴۰۲ است.
وی در پایان اظهارات خود با بیان اینکه پیوست فرهنگی در تمامی اقدامات شرکت گاز استان قم لحاظ شده است، یادآور شد: افتخار ما این است که طی حدود ۲۲ ماه گذشته خدمت در جوار حضرت معصومه (س)، رتبه‌های متعددی در سطح کشور از آن مردم استان کنیم که از جمله این افتخارات، کسب رتبه اول صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی است.

افزایش رضایت عمومی سیاست اصلی شرکت گاز است

احمد پوستچی، مدیر منابع انسانی و رئیس شورای فرهنگی شرکت گاز استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قم فردا ابراز داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه مشروعیت و مقبولیت تشکیل شده است و یکی از شاخصه‌های سنجش این مقبولیت، انتخابات‌ است.
وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات دوازدهمین مجلس شورای اسلامی و چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، بیان کرد: بنده معتقدم که تمامی نیروهای مشغول به کار در نظام اسلامی باید تمامی تلاش خود را برای افزایش رضایتمندی مردم که به حق ولی‌نعمت ما هستند و تلاش برای مشارکت در انتخابات به کار بگیرند.


پوستچی با اشاره به رضایتمندی ۸۳ درصدی مردم از عملکرد شرکت گاز استان قم بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته توسط جهاد دانشگاهی «ایسپا» عنوان کرد: رضایت مردم در گروی رضایت کارکنان است و زمانی که کارکنان از شرایط کاری خود خرسند باشند و برای خدمت به مردم انگیزه داشته باشند؛ همه کارها به نحو احسن انجام خواهد گرفت.
وی از پرداخت هدیه ویژه فرزندآوری و هدیه ازدواج به‌عنوان دو مورد از اقدامات انجام شده توسط شرکت گاز استان قم نام برد و سپس توضیح داد: تمامی نیروهای شرکت از جمله رسمی، قراردادی و ارکان ثالث می‌توانند از هدایای در نظر گرفته شده در این زمینه بهره‌مند شوند.
پوستچی همچنین به برگزاری اردوهای تفریحی - آموزشی، جشن‌های خانوادگی، جشن‌ تکلیف، و اعطای امکانات ویژه نظیر بلیت سالن ورزشی و استخر برای کارکنان و خانواده‌های آنان اشاره کرد و در ادامه افزود: این اقدامات نیز در راستای ارتقای سطح رفاه کارکنان شرکت و بالابردن امید به زندگی در آنان انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: مشاوره رایگان توسط کارشناسان مجرب، دعوت از کارشناسان خانواده برای سخنرانی در مراسم‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی و برگزاری سمینار عواقب تک‌فرزندی برای خانواده‌های کارکنانی تک‌فرزند هستند، کرده است.


پوستچی بر اهتمام شرکت گاز استان قم به تربیت‌بدنی و آمادگی جسمانی تأکید کرد و در ادامه گفت: انجام مسابقات ورزشی و برنامه‌ پیاده‌روی خانوادگی از جمله برنامه‌های این شورا برای ایجاد نشاط در کارکنان و خانواده‌های آنان است.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به نقش شرکت گاز استان قم در دو انتخابات اخیر اشاره و اظهار کرد: این شرکت در دو انتخابات پیشین اقدام به برگزاری چندین جشن عمومی و همچنین پویش شرکت در انتخابات ویژه رأی اولی‌ها کرد که مورد استقبال عموم مردم شریف استان قرار گرفت.
رئیس شورای فرهنگی شرکت گاز استان قم ادامه داد: همچنین در انتخابات اخیر ۸۰۰ بنر آویز با موضوع دعوت مردم به مشارکت در انتخابات از سوی شرکت گاز استان قم طراحی و چاپ شد که برای ۸۰۰ بنر ده شعار و هر شعار ۸۰ بنر در نظر گرفته شد و در تمامی مناطق شهر قم نصب گردید.
وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های پایگاه بسیج شهید چمران شرکت گاز استان قم، تصریح کرد: وجود روحیه بسیجی در میان کارکنان این شرکت باعث شده است تا پایگاه بسیج این شرکت یکی از فعال‌ترین پایگاه‌های بسیج ادارات در استان باشد که این موضوع برای ما باعث افتخار است.
پوستچی در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است هرکجا که روحیه بسیج حاکم شده است، آن مجموعه با تحول و پیشرفت همراه بوده است؛ به همین دلیل امروز وظیفه همه ما این است که این روحیه را حفظ کنیم و آن را به نسل‌های دیگر انتقال دهیم.


انتهای خبر /170


http://javaneparsi.ir/49945
اخبار مرتبط

نظرات شما