کارشناس مرکز بهداشت قم خبر داد:

  تأثیر مصرف مواد مغذی بر سلامت سالمندان

کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم با تأکید بر مصرف برخی مواد مغذی بیشتر و کالری کمتر در دوران سالمندی، گفت: توجه به تغذیه در دوران سالمندی به حفظ سلامت، بهبود کیفیت زندگی و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» روح‌الله فلاح به مناسبت هفته سالمندان، افزود: سلامت در دوران سالمندی یکی از مهم‌ترین چالش‌های مرتبط با افزایش سن است و تغذیه صحیح می‌تواند نقشی اساسی در حفظ سلامت و کیفیت زندگی سالمندان داشته باشد.

 وی با اشاره به توصیه‌های علمی و کاربردی برای تغذیه سالمندان، بیان کرد: در دوران سالمندی، بدن دچار تغییرات متابولیک و فیزیولوژیک می‌شود که روی نیازهای تغذیه‌ای اثر می‌گذارد؛ برخی از این تغییرات شامل کاهش متابولیسم پایه، کاهش توانایی جذب برخی مواد مغذی و کاهش فعالیت بدنی است.

 وی با تأکید بر مصرف برخی مواد مغذی بیشتر و کالری کمتر در دوران سالمندی، افزود: سالمندان نیاز به حفظ توده عضلانی دارند، مصرف پروتئین باکیفیت بالا مانند گوشت سفید، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب به حفظ عضلات و کاهش خطر تحلیل‌رفتن آن‌ها کمک می‌کند؛ توصیه می‌شود دست‌کم ۱ تا ۱.۲ گرم پروتئین به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن روزانه مصرف شود.

 فلاح با بیان این‌که برای جلوگیری از یبوست که در این سن شایع است، مصرف فیبر اهمیت دارد، اضافه کرد: سالمندان باید از منابع فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات استفاده کنند؛ مصرف روزانه دست‌کم ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر توصیه می‌شود.

 وی ادامه داد: خشکی بدن و کم‌آبی یک مشکل رایج در سالمندان است که ممکن است منجر به عوارض جدی شود؛ توصیه می‌شود سالمندان حتی در صورت احساس‌نکردن تشنگی، دست‌کم ۶ تا ۸ لیوان آب در روز مصرف کنند.

 وی با اشاره به این‌که برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی‌استخوان، مصرف کلسیم و ویتامین D ضروری است، گفت: منابع کلسیم شامل لبنیات کم‌چرب، ماهی ساردین و سبزیجات برگ‌دار سبز هستند؛ همچنین، مکمل‌های ویتامین D با توصیه پزشک باید مصرف شود.

 کارشناس مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که با افزایش سن، جذب ویتامین B۱۲ کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: این ویتامین برای سلامت عصبی و تولید خون اهمیت دارد؛ مصرف منابعی مانند گوشت، تخم‌مرغ و مکمل‌های B۱۲ می‌تواند مفید باشد.

 وی در پایان تأکید کرد: سالمندان باید غذاهای تازه و کامل مصرف و از غذاهای فراوری‌شده و فست‌فود پرهیز کنند، مکمل‌ها فقط باید تحت‌نظر پزشک مصرف شود، مصرف وعده‌های غذایی کوچک و منظم برای حفظ سطح انرژی توصیه می‌شود و فعالیت بدنی، حتی به‌صورت ملایم مانند پیاده‌روی، باید بخشی از برنامه روزانه سالمندان باشد.

 اول اکتبر مصادف با ۱۰ مهرماه روز جهانی سالمند و از هفتم تا سیزدهم مهرماه نیز هفته ملی سالمندان نام‌گذاری شده است.




انتهای خبر /

 
منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/50794
اخبار مرتبط

نظرات شما