رئیس اداره ایمنی راههای قم مطرح کرد:
تأثیر مهم عامل انسانی بر ایمنی راهها

رئیس اداره ایمنی راههای قم گفت: بر اساس مطالعات جهانی سهم عامل انسانی در تصادفات به طور مستقل و مشترک در حدود ۹۳ درصد است و سهم عامل راه و محیط اطراف ۳۳ درصد پس این مطالعات نتیجه میگیرد عامل انسانی یکی از عوامل مؤثر بر ایمنی راه است.
علی احمدی جبلی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: با توجه به اینکه استان قم شاهراه مواصلاتی هفده استان کشور است ایمنی جادهها بسیار حائز اهمیت است در همین راستا وظیفه اصلی راهداری تامین ایمنی راهها است؛ یعنی باید شرایط و عواملی که باعث ایمنی و سلامت استفادهکنندگان از راه اعم از رانندگان و سرنشینان خودرو تأمین شود و هر شرایطی که باعث تأثیرگذاری در این مسئله میشود مورد بررسی قرار گیرد تا استفادهکنندگان از خطرات و صدمات جانی و مالی محفوظ باشند.
وی ادامه داد: عوامل مؤثر بر ایمنی راهها آن دسته از موضوعاتی است که احتمال وقوع هر نوع خطر از جمله تصادف را کاهش یا افزایش میدهد، البته در تصادفات جادهای سه عامل انسان، وسیله نقلیه و محیط تأثیرگذار هستند که هر سه اینها از برای تحلیل علت تصادفات مهم است.
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم تصریح کرد: در خصوص عوامل تصادفات مطالعات زیادی در سطح جهانی انجام شده است بر اساس مطالعات انجام شده در راهنمای ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارک) عامل انسان ۵۷ درصد، عامل راه ۳ درصد و عامل وسیله نقلیه ۲ درصد در تصادفات تأثیرگذار هستند البته هر سه اینها بهصورت دوبهدو نیز در این تحلیل مورد ارزیابی قرار گرفتند به صور مثال عامل انسانی و راه بهصورت مشترک عامل ۲۶ درصد علت تصادفات هستند.
احمدی جبلی بیان داشت: سهم عامل انسانی در تصادفات به طور مستقل و مشترک در حدود ۹۳ درصد است و سهم عامل راه و محیط اطراف ۳۳ درصد پس این مطالعات نتیجه میگیرد عامل انسانی یکی از عوامل مؤثر بر ایمنی راه است.
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم یادآور شد: وضع و اجرای قوانین همچنین آموزشها و استانداردهای لازم و نظارت بر روند اجرای آنها بر کاهش سهم میزان عامل انسانی در وقوع تصادفات بسیار تأثیرگذار است که رسانهها نقش بسزایی در آن دارند و میتوان گفت از طریق آگاهسازی شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه مهندسی ایمنی راه مهمترین ابزار جهت کاهش نقش راه در کاهش تصادفات است، خاطرنشان کرد: مشخصات هندسی راه، دسترسیها و تقاطعها، علائم تجهیزات ایمنی، خصوصیات جریان ترافیکی از عوامل راه و محیط در ایمنی جادهها است.
احمدی جبلی اضافه کرد: علاوه بر عوامل انسانی و راه عامل وسیله نقلیه نیز در تصادفات در سطح جهانی و از جمله ایران نقش بسزایی دارد از جمله عدم یکپارچگی و استحکام بدنه خودرو، عدم وجود کیسه هوا، عدم وجود سیستمهای حفظ تعادل خودرو در قوسها، عدم وجود کمربند ایمنی مناسب و نقش مهم در افزایش و کاهش تصادفات جادهای دارد.
انتهای خبر /170
وی ادامه داد: عوامل مؤثر بر ایمنی راهها آن دسته از موضوعاتی است که احتمال وقوع هر نوع خطر از جمله تصادف را کاهش یا افزایش میدهد، البته در تصادفات جادهای سه عامل انسان، وسیله نقلیه و محیط تأثیرگذار هستند که هر سه اینها از برای تحلیل علت تصادفات مهم است.
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم تصریح کرد: در خصوص عوامل تصادفات مطالعات زیادی در سطح جهانی انجام شده است بر اساس مطالعات انجام شده در راهنمای ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارک) عامل انسان ۵۷ درصد، عامل راه ۳ درصد و عامل وسیله نقلیه ۲ درصد در تصادفات تأثیرگذار هستند البته هر سه اینها بهصورت دوبهدو نیز در این تحلیل مورد ارزیابی قرار گرفتند به صور مثال عامل انسانی و راه بهصورت مشترک عامل ۲۶ درصد علت تصادفات هستند.
احمدی جبلی بیان داشت: سهم عامل انسانی در تصادفات به طور مستقل و مشترک در حدود ۹۳ درصد است و سهم عامل راه و محیط اطراف ۳۳ درصد پس این مطالعات نتیجه میگیرد عامل انسانی یکی از عوامل مؤثر بر ایمنی راه است.
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم یادآور شد: وضع و اجرای قوانین همچنین آموزشها و استانداردهای لازم و نظارت بر روند اجرای آنها بر کاهش سهم میزان عامل انسانی در وقوع تصادفات بسیار تأثیرگذار است که رسانهها نقش بسزایی در آن دارند و میتوان گفت از طریق آگاهسازی شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه مهندسی ایمنی راه مهمترین ابزار جهت کاهش نقش راه در کاهش تصادفات است، خاطرنشان کرد: مشخصات هندسی راه، دسترسیها و تقاطعها، علائم تجهیزات ایمنی، خصوصیات جریان ترافیکی از عوامل راه و محیط در ایمنی جادهها است.
احمدی جبلی اضافه کرد: علاوه بر عوامل انسانی و راه عامل وسیله نقلیه نیز در تصادفات در سطح جهانی و از جمله ایران نقش بسزایی دارد از جمله عدم یکپارچگی و استحکام بدنه خودرو، عدم وجود کیسه هوا، عدم وجود سیستمهای حفظ تعادل خودرو در قوسها، عدم وجود کمربند ایمنی مناسب و نقش مهم در افزایش و کاهش تصادفات جادهای دارد.
انتهای خبر /170
نظرات شما