مسئول الگوی کشت جهاد کشاورزی قم خبر داد:

صرفه‌جویی ۴ میلیون مترمکعبی آب در کشاورزی قم

مسئول الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: با اجرای سیاست‌های تغییر الگوی کشت در استان قم توانستیم به میزان ۴ میلیون مترمکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم.

مجید علی‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: خوشبختانه در بحث الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی استان قم عملکرد خوبی داشته و توانستیم در این زمینه ۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب داشته باشیم. 

مسئول الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: چند روش در تغییر الگوی کشت مدنظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان قم بود، یکی تغییر روش کشت که شامل کشت نشایی، کشت نو تیلج و کشت توأم است.

وی تصریح کرد: در کشت نشایی ۱۳ درصد، در کشت نو تیلج ۷ درصد و در کشت توأم ۲۲ درصد کاهش مصرف آب را در کشاورزی استان قم با تغییر الگوی کشت شاهد بودیم.

علی‌پور خاطرنشان کرد: کشت دانه‌های «تریتیکاله»، «گلرنگ» و «کاملینا» و همچنین ارقام جدیدی در غلات را در دستور کار قرار دادیم از جمله قلم طلایی در گندم که جمعاً حدود ۳۴ درصد کاهش مصرف آب در این بخش را داشتیم.

مسئول الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: پیش‌ازاین عملیات آبی و خاکی انجام می‌شد؛ اما جدیداً یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی هدفمند و جهت‌دار شدن سیاست‌های آبی و خاکی در کنار الگوی کشت است که در اراضی میله گذاری و آبیاری انجام می‌شود و طرح الگوی کشت اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: لوله‌گذاری ۱۶ درصدی، آبیاری نوین ۳۴ درصدی، در تسطیح اراضی ۳۰ درصدی در عملیات آبی و خاکی باعث کاهش مصرف آب شد، در بحث آب‌وخاک ۱/۱۵ میلیون مترمکعب و در تغییر الگوی کشت گیاهان جدید ۳ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد و جمعاً ۴ میلیون و ۱۶ صدم میلیون مترمکعب موفق شدیم در آب صرفه‌جویی کنیم.

علی‌پور در پاسخ به این سؤال که پذیرش کشاورزان در تغییر الگوی کشت چگونه است؟ گفت: افرادی که دانش کشاورزی روز را دارند بسیار راحت‌تر پذیرای الگوی کشتی هستند که جهاد کشاورزی ارائه می‌دهد؛ اما همواره تغییر با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود، در بخش کشاورزی نیز ما بعضاً با این مقاومت‌ها در برابر تغییر الگوی کشت مواجه می‌شویم.

وی افزود: اما در مبحث کشاورزی اگر تغییر الگوی کشت را از منابع موثق و حتی هم‌صنفی‌های خود به دست بیاورند همکاری بهتری دارند، در اوایلی که کشت «تریتیکاله» را مطرح کردیم به‌شدت از سمت کشاورزان مقاومت صورت می‌گرفت؛ اما وقتی در سال اول چند کشاورز راضی به کشت آن شدند در سال‌های بعد استقبال بسیار شدیدی از آن شد تا جایی که در سال‌های بعد نتوانستیم بذر «تریتیکاله» را به تعداد متقاضیان تهیه کنیم.

مسئول الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: اگر برای کشاورز تبیین شود الگوی کشت ارائه شده توسط جهاد کشاورزی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تولیدی دارای ارزش است همکاری می‌کند.

انتهای خبر /۱۷۰


http://javaneparsi.ir/49976
اخبار مرتبط

نظرات شما