در کشاورزی قم صورت گرفته است؛

افزایش بهره‌وری با تأمین مطلوب کودهای یارانه‌ای  

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: تأمین مطلوب کودهای یارانه‌ای نقش مهمی در ارتقا بهره‌وری و افزایش سطح تولیدات محصولات کشاورزی قم داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از ایرنا، حسین زند بیان داشت: استفاده گسترده از کودهای پتاسه یارانه‌ای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که در اختیار کشاورزان قم قرار گرفته، تحولی شگفت‌انگیز در بخش کشاورزی استان ایجاد کرده است.

 وی افزود: با مصرف بیش از ۲ هزار تن از این کودها در سال گذشته، شاهد افزایش قابل‌توجهی در میزان و کیفیت محصولات کشاورزی در استان قم هستیم.

 وی ادامه داد: کودهای پتاسه به‌عنوان یکی از عناصر اصلی موردنیاز گیاهان برای رشد و نمو، نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت گیاهان در برابر تنش‌های محیطی، بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد آن‌ها دارند.

 زند گفت: باتوجه‌به شرایط اقلیمی استان قم و نیاز مزارع به پتاسیم، توزیع این کودهای یارانه‌ای به‌صورت گسترده، گامی مؤثر در جهت افزایش تولید و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان این استان بوده است.

 وی بیان داشت: استفاده بهینه از کودهای پتاسه یارانه‌ای در کنار سایر اقدامات فنی و زراعی، منجر به افزایش قابل‌توجه تولید محصولات راهبردی مانند گندم، جو، چغندرقند و محصولات باغی شده است. این امر علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان، به خودکفایی کشور در تولید مواد غذایی نیز کمک شایانی می‌کند.

 وی در خصوص اهمیت کودهای پتاسه در کشاورزی گفت: پتاسیم به‌عنوان یکی از عناصر اصلی در فرایند فتوسنتز، نقش مهمی در تولید قند و نشاسته در گیاهان دارد. همچنین، این عنصر به تقویت ساقه و برگ گیاهان کمک کرده و باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر تنش‌های محیطی مانند خشکسالی و شوری، افزایش عملکرد و کیفیت محصول، افزایش عمر انبارداری و بهبود ساختار خاک می‌شود.

 وی افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی باهدف افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان، اقدام به توزیع گسترده کودهای پتاسه یارانه‌ای در استان قم کرده است. ما امیدواریم با ادامه این روند و همکاری کشاورزان، شاهد افزایش بیشتر تولید محصولات کشاورزی و بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان باشیم.

 ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

 به‌طورکلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

 بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.




انتهای خبر /



منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/50040
اخبار مرتبط

نظرات شما