رئیس جهاد کشاورزی خبر داد:

 تولید بیش‌از ۱۷ هزارتُن محصولات باغی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بیش از ۱۷ هزار تُن محصولات باغی اصلی با محوریت برداشت در فصل تابستان در این استان تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمدرضا حاجی رضا بیان داشت: از عمده محصولات باغی استان که در فصل تابستان برداشت می‌شود، می‌توان به گیلاس با سطح حدود ۷۰۰ هکتار و تولید هفت هزار و ۸۰۰ تُن محصول، زردآلو با سطح حدود ۵۸۰ هکتار و تولید ۶ هزار و ۹۰۰ تُن، توت با سطح تقریبی ۵۸۰ هکتار و ظرفیت تولید یک هزار و ۲۰۰ تُن محصول، هلو با سطح نزدیک به ۹۰ هکتار و تولید یک هزار تُن محصول و همچنین آلبالو با سطح حدود ۴۰ هکتار و تولید ۵۰۰ تُن محصول، اشاره کرد.

 وی افزود: به‌طورکلی تنوع محصولات باغی استان که در فصل تابستان برداشت می‌شود بالاست و باغداران قمی توانسته‌اند با تولید محصول باکیفیت، در بازار حضوری موفق داشته باشند.

 گفتنی است ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ در قم موجود است و سالانه بیش از ۸۰ هزار تُن محصولات متنوع باغی در این استان تولید می‌شود که بیش از ۱۷ هزار تُن آن برای محصولات باغی اصلی در فصل تابستان است.

 باغ‌های قم در مناطق مختلف استان از دشت گرفته تا نقاط کوهستانی ایجاد شدند و در هر کدام باتوجه‌به موقعیت قرارگیری و شرایط آب‌وهوایی منطقه، محصولی خاص تولید می‌شود.

 برای مثال در مناطق دشتی استان بیشتر محصولاتی نظیر پسته، انار و گل محمدی تولید شده و در نقاط کوهستانی نیز باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی محصولاتی همچون گیلاس، گردو، قیصی و ازاین‌گونه میوه‌ها، برداشت می‌شود.

 بخش کشاورزی ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

 میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

 بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.




انتهای خبر /

 
منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/50225
اخبار مرتبط

نظرات شما