قم فردا گزارش می‌دهد؛

رکن اساسی قیام عاشورا روحیه استکبارستیزی است

رسالت امام حسین (ع) و یارانش جهادکردن و جنگیدن با دشمن و مقاومت‌کردن در مقابل باطل تا سرحد شهادت بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  حادثه عاشورا و مکتب عظیم امام حسین (ع) درس‌های بی‌شماری برای هر فردی دارد که این عبرت‌ها یکی از اساسی‌ترین ابعاد عاشورا است. درس‌های عاشورا همواره بحثی زنده، حیات‌بخش و حرکت‌آفرین است. هر چند این رویداد در مکان و زمان محدودی به وقوع پیوست؛ اما درس‌های آن ویژه زمان و مکان خاصی نیست.
عدالت‌خواهی و ستم‌ستیزی، عزت، پاسداری از اسلام و ارزش‌های اسلامی، شهادت در راه خدا، جمع میان سیاست و معنویت، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از جمله درس‌های مهم در عرصه رفتار سیاسی رویداد عاشورا است.

رکن اساسی قیام عاشورا روحیه استکبارستیزی و مبارزه با کفر، ظلم بود
خانم معصومه شریفی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تسلیت ایام عزاداری شهادت امام حسین (ع) با اشاره به نقش بانوان در قیام عاشورا، اظهار داشت: هر انقلابی به دو رکن اساسی برای موفقیت نیاز دارد که اولی جهاد، شهادت و دوم تبیین و روشنگری است.
وی گفت: در نهضت عاشورا بحث ایستادگی و مقاومت تا سرحد جان و جهاد و شهادت نقشی بود که امام حسین (ع) و یاران باوفایش انجام دادند؛ یعنی رسالت امام حسین (ع) و یارانش جهادکردن و جنگیدن با دشمن و مقاومت‌کردن در مقابل باطل تا سرحد شهادت بود.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه رکن اساسی قیام عاشورا روحیه استکبارستیزی و مبارزه با کفر، ظلم بود ابراز داشت: رکن اساسی دیگر قیام عاشورا بحث پیام‌رسانی، روشنگری و جهاد تبیینی بود که توسط خاندان اباعبدالله الحسین (ع)  و اهل‌بیت و زنان صورت گرفت.
وی ابراز داشت: زمانی که حضرت زینب (س) که بالای تل زینبیه قرار گرفتند جملاتی را به دشمنان عرضه کردند همه این جملات حاکی از جهاد تبیین حضرت زینب (س) داشت. اینها تأثیر گذاشت و توانست قیام عاشورا را به ثمر برساند و توانست آن حقیقت عاشورا و قیام را به گوش همه جهانیان برساند و امروز بعد از ۱۴۰۰ سال که از آن واقع می‌گذرد هنوز عاشورا زنده است.
شریفی خاطرنشان کرد: وقتی حضرت زینب بعد از شهادت امام حسین (ع) می‌روند و در کنار بدن برادر با گریه شروع به پرسش سؤالاتی مانند آیا تو فرزند رسول‌الله هستی و.... در واقع در حال معرفی امام حسین (ع) بود که نوعی جهاد تبیینی است.
وی عنوان کرد: همچنین حضرت زینب (س) در مسیر هم با خطبه‌هایی که داشتند به‌خوبی و بسیار زیبا بسیاری از حقایق خفته را که دشمن نمی‌خواست آن حقایق آشکار شود را بیان کردند؛ چرا که آنها فکر نمی‌کردند زینب (س) داغ‌دیده این‌گونه باشهامت دشمن را خار و رسوا کند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: اگر امروز دشمن با تمام قوا وارد شده است و متأسفانه در این جنگ ترکیبی و شناختی تمام تلاش خود را می‌کند تا اندیشه‌های جوانان و نوجوانان ما را مورد خدشه قرار دهد و اعتقادات آن‌ها را کم‌رنگ کندو زنان ما را به بی‌عفتی و بی‌حجابی و مسائل خلاف‌شرع و شان دعوت کند؛ امروزه ما وظیفه داریم در مقابل این توطئه‌های دشمن روشنگری و تبیین و امربه‌معروف انجام دهیم.

مبارزه و جهاد امام حسین (ع) در مقابل جبهه طاغوت بود
همچنین آیت‌الله حسینی بوشهری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این مسئله، گفت: مبارزه و جهاد امام حسین (ع) با کمی سپاه و امکانات در مقابل جبهه طاغوت بود و آنچه که ما دیدیم از باب این که خون بر شمشیر پیروز است.
وی ادامه داد: امروز اثر و نشانه‌ای از اردوگاه یزیدیان و کسانی که در مقابل امام حسین (ع) صف‌کشیده بودند، نیست و جز لعن و نفرین الهی و مردم درباره آنها قضاوت نمی‌شود.



دشمنان اسلام سعی در بی‌توجهی مردم به اسلام دارند
این در حالی است که حجت‌الاسلام بنیادی، استاد برجسته حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شاید اصلی‌ترین نقشه دشمنان اسلام این باشد که مسلمانان به اصل اسلام بی‌تفاوت و بی‌توجه نمایند و از اسلام یک تعریف حداقلی که ظاهری از اسلام در بیان و رفتار افراد و جامعه وجود داشته باشد؛ اما نسبت به پایبندی به دستورات اسلامی توجهی نداشته باشند که همین امر، مسائل اسلام را رفته‌رفته تبدیل به مصائبی می‌کند که شعاع آثار آن بسیار زیاد است.
وی تصریح کرد: امروزه دشمنان اسلام در اتاق فکرها و با استفاده از ابزارهای روز و غول‌های رسانه‌ای تمام تلاششان در منحرف‌کردن جامعه از توجه به اسلام و معارف آن است.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اشاعه بی‌مبالاتی، تسامح در عمل به احکام، مخدوش جلوه‌دادن ظرفیت‌های اجتماعی معارف دینی، سوق‌دادن جامعه به مظاهر غیرمرتبط با اسلام و مسلمانان، ترویج سبک زندگی غربی، فاصله‌دادن مردم باارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و انقلابی، جلوه‌گری فرهنگ‌های منحط، تضعیف غیرت اسلامی و ایرانی و... از موضوعاتی است که دشمنان اسلام ناب و تشیع، در صدد اشاعه آنها هستند تا حرکت کلی جامعه در تفکر دینی و رفتار اسلامی را مختل نمایند.

بی شک قیام خونین عاشورا یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ است که جاودانگی این قیام بر جهاد و شهادت بنا گذاشته شده است که همواره انگیزه جهاد و شهادت را با آرمان‌های اصیل آن نشان می‌دهد؛ ایثار و شهادت که از ابعاد قیام عاشورا است به‌عنوان اوج وارستگی نوین و نشانه بارز پیوستگی به خدا و مکتب تلقی شده و در قرآن از آن برای آزمودن مردان بزرگ خدا استفاده شده است.

توجه به قیام امام حسین (ع) موجب سعادتمندی انسان‌ها است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی، در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و ماه عزاداری برای امام حسین (ع)، اظهار داشت: ماه محرم، آغاز تجدید عهد و تمرین وفاداری به اهداف قیام خونین سیدالشهدا علیه‌السلام است.
وی ادامه داد: تکرار عزاداری‌ها در هر سال، فضای عقیدتی، فکری و فرهنگی جامعه را سرشار از معرفت به خداوند و حقیقت عبودیت و بصیرت می‌کند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه قیام امام حسین علیه‌السلام مظهر خیرخواهی برای همگان است، گفت:  دقت در بیانات نورانی امام حسین (ع)، باعث شدت فهم در وجود هر انسانی در تمام زمان‌ها می‌شود.
وی افزود: اشکال و منشأ ضلالت و جهالت کوفیان در عدم توجه به سخنان نجات‌بخش آن حضرت بود و از طرفی فوز و سعادت یاران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در همین «توجه تام» به کلمات، دعوت‌ها  و اهداف قیام حسینی بوده است.

درهرحال باتوجه‌به شروع ماه محرم و برپاشدن خیمه‌ها و دسته‌های عزاداری باید سبک و سیاق عزاداری‌ها به اهداف عاشورا نزدیک‌تر شود.


انتهای خبر /160


http://javaneparsi.ir/49612
اخبار مرتبط

نظرات شما