عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ مطرح کرد:

تبیین اهداف قیام عاشورا با ابزار رسانه در دنیا

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد سکولاری به مراسم عزاداری خواسته دشمنان اسلام است، گفت: امروز ما می‌توانیم از طریق رسانه‌های مختلف اجتماعی ابعاد قیام عاشورا را برای جهانیان تبیین نموده و از این طریق فرهنگ ناب اسلامی را تبلیغ کنیم.

محمد ملک‌زاده، کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به نقش  و جایگاه رسانه‌ها در شناساندن محرم و هدف قیام عاشورا به دنیا، اظهار داشت: ظهور و گسترش اشکال جدید رسانه در چند دهه‌ اخیر را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای تحول جهانی دانست که تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... به همراه داشته است. این پدیده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای تمدن جدید، واجد محاسن و معایب فراوان است که به نحوه استفاده از آن ارتباط دارد.
دشمنان از رسانه برای مقابله با فرهنگ اسلامی بهره می‌برند
وی ادامه داد: بدیهی است دشمنان اسلام از این پدیده در راستای مقابله با فرهنگ اسلامی بهره می‌برند؛ اما در مقابل جبهه اسلامی این فرصت را در اختیار دارد تا از این پدیده و اشکال نوظهور آن در راستای تبلیغ دین و معارف اسلامی بهره گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از جنبه‌های تبلیغی به‌ویژه در ایام سوگواری امام حسین (ع) شناساندن محرم و هدف قیام عاشورا به دنیاست. همچنان که امامان معصوم هم در گفتار و هم در رفتار با استفاده از رسانه‌های مختلف زمان خویش در هر فرصتی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره رشادت‌های حضرت سیدالشهدا و اصحاب بزرگوارش و تبیین اهداف قیام عاشورا بهره می‌گرفتند.
از طریق رسانه‌ها ابعاد مختلف قیام عاشورا را برای جهانیان تبیین کنیم
وی افزود: امروز ما می‌توانیم از طریق رسانه‌های مختلف اجتماعی ابعاد مختلف قیام عاشورا را برای جهانیان تبیین نموده و از این طریق فرهنگ ناب اسلامی را تبلیغ کنیم به‌عنوان‌مثال یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه در این زمینه، معرفی اهداف قیام حسینی است. باید تبیین نمود که حرکت امام حسین علیه‌السلام برای اقامه حق و اجرای احکام شریعت و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود. ازاین‌رو امام حسین فرمود: «انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی ارید ان امر بالمعروف وانهی عن المنکر" «قیام من برای اصلاح امت جدم و اقامه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است».
حجت‌الاسلام ملک‌زاده خاطرنشان کرد: تبیین چنین اهدافی در واقع تداوم بخشیدن به راه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و پیامبران الهی است که باهدف اقامه قسط و ایجاد حکومت و نظام الهی در میان قوم خود مبعوث گردیدند.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از ابعاد مهم واقعه عاشورا که باید از طریق رسانه‌های مختلف و در منابر و خطابه به تبیین آن پرداخت، ابعاد سیاسی این نهضت است. ازاین‌رو در طول تاریخ اسلام، دشمنان اسلام و اهل‌بیت همواره نگران برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) بوده‌اند و برخی حاکمان مستبد مانند متوکل عباسی سخت‌گیری‌های شدیدی نسبت به زائرین قبر امام حسین (ع) اعمال می‌کردند.
در حادثه عاشورا باید به بٌعد سیاسی هم توجه شود
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: این مطلب نشان‌دهنده ابعاد سیاسی این حرکت و ترس دشمنان اهل‌بیت از الگوگرفتن عزاداران از این واقعه است. عدم توجه به بعد سیاسی واقعه عاشورا و دور نگه‌داشتن این مراسم از وقایع سیاسی هر عصر، مطلوب دشمنان اسلام است.
وی ادامه داد: برگزاری مراسم صرفاً عاطفی و غیرسیاسی خطری برای دشمنان ندارد و چنین عزاداری‌هایی مطلوب اهل‌بیت هم نیست. سید بن طاووس در کتاب لهوف روایتی را نقل می‌کند که در آن پیامبر اکرم (ص) در مسجد مدینه داستان شهادت امام حسین را برای مردم تعریف می‌کرد. همه شروع به گریه کردند، پیامبر فرمود: اتبکونه و لاتنصرونه؟!...  آیا برایش گریه می‌کنید و یاری‌اش نمی‌دهید...؟!
رویکرد سکولاری به مراسم عزاداری خواسته دشمنان اسلام است
حجت‌الاسلام ملک‌زاده با اشاره به اینکه رویکرد سکولاری به مراسم عزاداری خواسته دشمنان اسلام است، گفت: به تعبیری می‌توان گفت در هیاتی که دغدغه حفظ نظام اسلامی و اقامه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و نفی طواغیت زمانه و مبارزه با آمریکا و صهیونیسم جهانی وجود نداشته باشد، گویا واقعیت عاشورا را درک نکرده است. این ها را باید در رسانه‌ها تبیین کرد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از پیام‌های عاشورا که باید در رسانه‌ها تبیین شود، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر است. الگوی حادثه عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و خاندان و یاران قهرمانش، بهترین سرمایه برای کل تاریخ بشریت است تا پیروزی و افتخار را نصیب اهل حق نماید.
این کارشناسی سیاسی در خاتمه تأکید کرد: به فرموده قرآن کریم اگر چه ممکن است باطل مانند کفی بر روی آب در کوتاه‌ زمانی با هیاهوی تبلیغاتی خود جولان داده و افکار عمومی را در دست گیرد و حق‌طلبان را گرفتار قتل، اسارت و انواع گرفتاری‌ها کند، اما عاقبت نیک و پیروزی از آن حق و حق‌طلبان خواهد بود. مواجهه مظلومان غزه با رژیم صهیونیستی که به مسئله امروز ما تبدیل شده مصداق همین آیه و تمثیلی از واقعه عاشوراست.



انتهای خبر /160


http://javaneparsi.ir/49656
اخبار مرتبط

نظرات شما