عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

پزشکیان خودش حرف آخر را بزند

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم، گفت: درست است که در انتخابات آقای پزشکیان در خصوص استفاده از کارشناسان مباحثی را مطرح کردند؛ اما این الگو را از شهید رئیسی داشته باشند که حرف آخر را در آنچه به منافع مردم مربوط است خودشان بزنند و تصمیم درست را بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» در آستانه تشکیل دولت جدید و معرفی کابینه دولت چهاردهم قرار داریم آنچه حائز اهمیت است و می‌تواند در این راه به رئیس‌جمهور منتخب کمک کند تعابیری است که مقام معظم رهبری از دولت روحانی و دولت شهید رئیسی داشتند. 

از جمله مقام معظم رهبری دولت روحانی را مایه عبرت و دولت شهید رئیسی را یک الگو معرفی کردند در این زمینه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غفاری‌فر کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم و استاد حوزه و دانشگاه به گفتگو پرداختیم. 

منظور از عبرت و الگو در دولت‌ها چیست؟

غفاری‌فر: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز دولت‌های عبرت‌آموز بسیار داشتیم؛ اما این به این معنا نیست که همه اعضای آن دولت‌ها راه را اشتباه رفته و مایه عبرت هستند در دولت بنی‌صدر، شهید رجائی حضور داشت و انسان‌های صالح دیگری نیز وجود داشتند.

وقتی چنین نقلی مطرح می‌شود منظور همه اعضای آن دولت‌ها نیست و همه خدمات انسان‌های خوب در یک مجموعه را ضایع نمی‌کنیم، ضعف در دولت‌ها به رویکردهای فرماندهی آن دولت باز می‌گردد به هر دلیل اگر اعضای کابینه در وظیفه شرعی، عقلی و قانونی خود ماندند، وظیفه فرمانده است که آن‌ها را مدیریت کند.

به همین دلیل برخی از دولت‌ها به لحاظ فرماندهی درس عبرت بودند که در رأس آنها دولت حسن روحانی بود که مقام معظم رهبری می‌فرماید تجربه دولت روحانی عبرت‌آموز است.

الگو شدن در دولت‌ها چگونه رخ می‌دهد؟

غفاری‌فر: مقام معظم رهبری بارها از دولت شهید رئیسی تعریف و تمجید کردند و مدیریت ایشان در دولت را به‌عنوان الگو معرفی کردند اینجا هم این تعریف و تمجیدها به فرماندهی دولت باز می‌گردد و الزاماً به معنای این نیست که همه اعضای دولت نمره قابل‌قبولی می‌گیرند پس نمی‌توان گفت همه اعضای کابینه شهید رئیسی نیز مانند خود ایشان بودند.

پزشکیان نمی‌خواهد دولت سوم روحانی باشد

دولت پزشکیان چگونه می‌تواند این دو تعابیر را برای تشکیل کابینه مدنظر قرار دهد؟

غفاری‌فر: پزشکان حسب اعتمادی که مردم به وی داشتند و از طرفی حمایت عملی و گفتاری که مقام معظم رهبری از ایشان دارد، باید به عنوان یک سرمایه از آن استفاده کنند از طرفی خود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب سعی دارد بگوید که دولت سوم روحانی نیست و نمی‌خواهد دولت سومی روحانی باشد. 

مواضع پزشکیان در حمایت از مقاومت را به فال نیک می‌گیریم

مواضع ایشان در حمله به رژیم صهیونیستی و دولتمردان امریکایی نشانه‌های خوبی است که باید به فال نیک گرفت که ایشان در اداره کشور به مواضع انقلابی پایبند هستند. 

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری ما باید از صمیم قلب از موفقیت‌های دولت پزشکیان دفاع کنیم پزشکیان به گفته خودش تلاش دارد یک رویکرد جدید رونمایی کند درعین‌حال که از اصول و مبانی انقلاب اسلامی دفاع می‌کند می‌خواهد قهر کرده‌های انقلاب را به دامن انقلاب برگرداند، این اتفاق اگر موفقیت‌آمیز باشد و آن‌هایی که درگذشته پشت به انقلاب کردند به دامن انقلاب بازگردند اتفاق بسیار خوبی است.

برخی از اطرافیان پزشکیان ممکن است او را به سمت شبیه شدن به دولت عبرت‌آموز روحانی بکشاند نظر شما چیست؟

غفاری‌فر: اگر ایشان بخواهد افرادی را که باعث عبرت دولت روحانی شدند را به کار بگیرد مطمئناً موفق نخواهد شد به اهدافی که مدنظر دارد برسد، ایشان آبروی ۵۰ساله خودشان را کف دست گرفته و به قول خودش می‌خواهد این قهر کرده‌های انقلاب را به دامن انقلاب بازگرداند و از طرفی اعلام می‌کند که تابع رهبری و سیاست‌های کلی نظام و به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه است.

اما اگر در این مسیر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم مراقبت نکند و عوامل عبرت را در مسند کار و جز تصمیم سازان قرار دهد در پایان چهار سال ریاست جمهوری خود ممکن است دوباره همان عبرت باشند. 

البته در این میان اشتباهاتی هم داشتند که سریع جمع کردند آن هم اختیار دادن به ظریف بود که ایشان هم مطالبی گفتند و می‌توان گفت به جامعه مذهبی سنگ زدند و به دنبال ایجاد دوقطبی بودند و الحمدلله نیروهای انقلابی و مذهبی باهوش بودند و وارد زمین این فتنه نشدند.

عقلاً درست نیست مجرمان سیاسی و اقتصادی وارد کابینه شوند

عقلاً و شرعاً درست نیست که مجرمان سیاسی و اقتصادی وارد کابینه شوند وقتی شخصی ساختار اصلی نظام را قبول دارد باید بر اساس همان ساختار عمل کند و نمی‌تواند ساختار نظام را زیر سؤال ببرد.

اگر آقای پزشکیان بخواهد تقابل با ساختارهای نظام را شروع کند قطعاً اولین کسی که آسیب می‌بیند خودش است.

مقام معظم رهبری بعد از دولت خاتمی فرمودند وقتی خاتمی می‌خواست دولت را به دست بگیرد گفت من می‌خواهم به مُر قانون عمل کنم و حضرت آقا هم فرمودند من از شما برای این کار حمایت می‌کنم، اما بعد که خاتمی با مجلس ششم آن هم مجلسی که خط سیاسی خودش را داشت به چالش خورد و در ساختار گیر کرد از رهبری کمک خواست.( قانون به رهبری اجازه داده در بخش‌هایی که لازم است فراقانونی عمل کند.)

به همین منظور از حضرت آقا درخواست داشت که از این اختیارات خود استفاده کند آقا معظم رهبری هم به آقای خاتمی گفتند، شما مگر نگفتید که می‌خواهید به مُر قانون عمل کنید این هم مُر قانون است و باید به آن عمل کنید من چرا باید وارد این موضوع شوم.

وقتی بنی‌صدر درجه را از  صیاد شیرازی گرفت و او را از فرماندهی عزل کرد برخی‌ها از روش‌های مختلف می‌خواستند شهید صیاد شیرازی را بازگرداند؛ ولی بنی‌صدر با آن مخالفت کرد و امام هم با نظر بنی‌صدر موافق بود درحالی‌که صیاد شیرازی محبوب دل امام بود؛ اما امام خمینی رحمت‌الله می‌فرمود این کار در حیطه اختیار بنی‌صدر است پس در آن دخالت نکردند. 

پزشکیان چگونه از افتادن در این چالش‌ها می‌تواند دور بماند؟

غفاری‌فر: اگر پزشکیان به نکات ساختار نظام توجه نکند، دچار دو چالش می‌شوید که قطعاً خودش جزو عبرت‌ها در تاریخ انقلاب خواهد بود از طرف دیگر خودش دچار چالش با دیگر دستگاه‌ها خواهد شد. 

تعامل سه قوا عامل موفقیت

اگر پزشکیان بخواهد به قوه قضاییه اهمیت ندهد اگر بخواهد به مجلس شورای اسلامی و تصمیمات آن اهمیت ندهد در مقابل نیز تعامل این دو قوه را از دست می‌دهد، پزشکیان باید دقت کند گرفتار دام آن‌هایی که از درون دولت روحانی را فلج کرده بودند نیفتد.

دولت در نهایت ۳۵ درصد حساب می‌شود درست است که همه بودجه در اختیار دولت است؛ اما همه ساختار نظام دولت نیست؛ بلکه دو قوه قضاییه و مقننه نیز وجود دارند که باید تعامل با آنها به‌درستی صورت بگیرد و یکی از راه‌های تعامل با این دو قوه در خصوص افرادی است که در دولت به کار گرفته خواهد شد تا پرونده‌ای در قوه قضاییه و نهادهای امنیتی نداشته باشند اگر دولت با این دو قوه تعامل نکند مطمئناً این دو قوه نیز نمی‌توانند به‌درستی با دولت تعامل کنند.

در این صورت این دولت ساختارشکن می‌شود و باعث می‌شود این دولت به ذلت کشیده شود. 

نحوه تعامل نیروهای انقلاب را با پزشکیان چطور ارزیابی می‌کنید؟

غفاری‌فر: اگر پزشکیان همان‌گونه که می‌گوید به مبانی انقلاب پایبند باشد مطمئناً مورد حمایت همه نیروهای انقلاب است و موفقیت دولت پزشکیان موفقیت نظام و انقلاب است. 

مصادیق مبانی را بیان می‌کنید؟

غفاری‌فر: محور مقاومت جان انقلاب است، عدم مخالفت با رهبری به علت جایگاه دینی، اخلاقی و قانونی جان انقلاب است، افزایش مشارکت مردم انتخابات و قطع دست نااهلان از مدیریت‌های کلان جان انقلاب اسلامی است.

البته مخالفت با برخی از روش‌های دولت‌های قبل ایرادی ندارد ممکن است مدل مدیریت فرق کند این مسائل ایرادی ندارد مهم اصل ساختار است.
 
رئیسی واد زمین دشمن نشد اما مذاکره را ترک نکرد

پزشکیان از کدام یک از کارهای شهید رئیسی که حضرت آقا آن را به‌عنوان الگو معرفی کردند می‌تواند الگو بگیرد؟

غفاری‌فر: شهید رئیسی در هر عرصه‌ای از خودشان یک نشانی گذاشتند در صحنه بین‌الملل این بود که هرگز صحنه مذاکره را ترک نکرد؛ اما وارد زمین دشمن هم نشد، بلکه دامنه ارتباطات جهانی را وسیع کرد تا بتواند قدرت چانه‌زنی را بالا ببرد.

همین که آقای پزشکیان آن اظهارات را در دفاع از مردم فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل و آمریکا بیان کرد،  اینکه برخلاف ادعای برخی‌ها ایشان نمی‌خواهد ارتباط با چین و روسیه را قطع کند؛ یعنی در حال الگوگرفتن از راه‌های درست شهید رئیسی است.

حمایت علنی پزشکیان از جبهه مقاومت نکته بسیار مهمی از که ان‌شاءالله به‌صورت عملی هم بروز و ظهور پیدا خواهد کرد این رفتار پزشکیان قدرت چانه‌زنی او را در عرصه بین‌المللی بالا خواهد برد.

پزشکیان از کدام یک از عبرت‌های دولت روحانی باید فاصله بگیرد؟

غفاری‌فر: روحانی حتی آب‌خوردن ملت ایران را نیز به مذاکرات گره‌زده بود و باعث شده بود که طرف مقابل زیاده‌خواه شود این ادبیاتی نیست که برای دولت‌ها چیزی به ارمغان بیاورد و پزشکیان باید این موضوع را به‌عنوان عبرت از دولت روحانی کسب کند.

شهید رئیسی وقتی آمد خزانه خالی را تحویل گرفت؛ اما تا وقتی که خزانه را پر نکرد درباره آن هیچ اظهارنظری نکرد تا دشمن سوءاستفاده نکند.

هر دولتی ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد و دولت بعدی نسبت به آن حرف و حدیثی داشته باشد مش شهید رئیسی این بود که تا آن ضعف را برطرف نکرده آن را برجسته نکند، این در ظاهر نقد دولت قبلی است؛ اما در اصل کشور را دچار ضعف در مقابل دشمنان می‌کند.

ایشان در انتخابات شعارهایی دادند مخصوصاً در خصوص استفاده از کارشناسان اما اگر خودشان بخواهند درک راهبردی نسبت به مسائل اقتصادی، امنیتی و فرهنگی داشته باشند باید خودشان مدیریت را مستقیماً به دست بگیرند.

شهید رئیسی مدیریت‌های مختلفی را تجربه کرده از جمله قوه قضاییه، مجلس خبرگان رهبری و آستان قدس رضوی که به‌اندازه چندین وزارتخانه به مدیریت نیاز دارد در صحنه عمل و در پست ریاست‌جمهوری این تجربه‌ها به شهید رئیسی کمک زیادی کرد.

پزشکیان هم تجربه وزارت و هم تجربه نمایندگی مجلس را دارد؛ اما در بخش قوه قضاییه تجربه مدیریت ندارد که باید به این موضوع حساس باشد.

دولت شهید رئیسی مانند بیت حضرت آقا بود و هر مدل انسانی در آن وجود داشت، اما مهم نگاه راهبردی شهید رئیسی بود که موضوعات را مدیریت می‌کرد و آن را به دست چند کارشناس نمی‌سپرد، پزشکیان باید از این تجربه و الگوی شهید رئیسی استفاده کند و حرف آخر را خودش بزند.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

غفاری‌فر: من هم از شما سپاسگزارم و برای موفقیت دولت پزشکیان دعا خواهیم کرد.

انتهای خبر /۱۷۰


http://javaneparsi.ir/49818
اخبار مرتبط

نظرات شما