رئیس دانشگاه قم مطرح کرد:

اربعین؛ دروازه تمدن نوین اسلامی

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه امام حسین (ع) در حال شکل‌دهی به یک تمدن نوین است، گفت: دروازه این تمدن اربعین است و امروز کربلا که بیابانی بیش نبود، با اربعین تبدیل به محوری برای تمدن‌سازی شده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدحسین شریفی در گفتگو با خبرنگار
پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: مروری اجمالی بر نوشته‌ها و گفته‌های روشنفکرنمایان و مدعیان علوم‌انسانی و اجتماعی متعارف غربی که برای هر موضوع و پدیده کوچک اظهارنظر می‌کنند نشان می‌دهد حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «جریان جهانی اربعین» که ده‌ها میلیون انسان را از گوشه‌کنار عالم فارغ از مذهب، ملیت و جنسیت پروانه‌وار بر گرد شمع حسین به پرواز درآورده است، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد:  پیاده‌روی اربعین، علی‌رغم اراده و میل جبهه استکبار و غرب و علی‌رغم سکوت مرگبار روشنفکران غرب‌زده وطنی و استاد نمایان علوم اجتماعی، به‌سرعت در حال جهانی‌شدن و ابطال همه تئوری‌های اجتماعی و فرهنگی غربیان است.

وی با بیان اینکه با این سکوت و سانسور آیا جای این سؤال نیست که عشق و محبت امام حسین چگونه توانسته است حتی دل‌های مسیحیان و زرتشتیان و هندوها و بودائیان را نیز مجذوب خود کند، گفت: برای آنان که به دنبال حقیقت هستند پدیده موکب‌های ارامنه و عاشوریان و زرتشتیان و هندوان و اهل‌سنت، در مسیر زائران اربعین حسینی، پدیده‌ای قابل‌مطالعه است، گسترش مواکب اربعینی حسین از محدوده نجف و کربلا به سرحدات ایران و پاکستان و ترکیه و هند و چین و آمریکا و اروپا و آفریقا و پیاده‌روی اربعین در سوئد و فرانسه و آلمان و ایتالیا و آمریکا و آفریقا جای مطالعه و بررسی دارند.

شریفی تصریح کرد: البته هرگز از غرب‌زده‌های مدعی روشنفکری که ذهن و زبان و ضمیرشان آلوده فرهنگ لیبرالی و اومانیستی غرب شده است انتظار نداریم که «ابعاد معنوی و ملکوتی» این جریان جهانی را فهم کنند؛ اما این انتظار وجود دارد که بر اساس همان دانش سکولار خود و همان روش‌های متعارف علوم اجتماعی از کنار این پدیده‌ جهانی و شگفت‌انگیز به‌سادگی عبور نکنند و عالمانه و محققانه به تحلیل آن بپردازند.


دین‌داری ‌باقوت در همه لایه‌های معرفتی و شعائری خو در حال پیشرفت است

رئیس دانشگاه قم خاطرنشان کرد: البته این روشنفکران مدعی نه‌تنها به پدیده عظیم اربعین نپرداختند؛ بلکه از هر روش به آن ضربه می‌زنند، در دوران اخیر برخی از روشنفکرنمایان، علیه شعائر و مناسک دینی به‌شدت موضع‌گیری کرده‌اند. آنان همه تلاش خود را در جهت «تبلیغ دیانت بدون مناسک»، ازیک‌طرف، و «تخریب وجهه شعائری دین»، از طرف دیگر، به کار گرفته‌اند، اما خیل عظیم زائران جهانی اربعین نشان می‌دهد موفقیت چندانی نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم هجمه‌های بی‌سابقه، ‌ دین و دین‌داری باقوت در همه لایه‌های معرفتی و شعائری خود در حال پیشرفت است، حقیقت آن است که دین منهای شعائر و مناسک نمی‌تواند ماندگار شود. به همین‌ دلیل، «مناسک‌ ستیزی»، چهره دیگری از «دین‌ستیزی» است، مناسک و شعائر دینی از بهترین راه‌های انتقال ارزش‌های دینی به نسل‌های دیگر و همچنین از بهترین‌ روش‌های نمایش دین‌داری و نمایان‌سازی قدرت و اقتدار اجتماعی دین هستند. مناسک و شعائر دینی، نوعی تبلیغ هنرمندانه و عاشقانه و سبک دین است. 

شریفی گفت: اربعین یکی از مناسک شیعه است که امروز ماندگار و جهانی شده است، اصل اربعین ناظر به حقانیت «ولایت» و «امامت» است پس باید از این فرصت بهترین استفاده را برای معرفی امام‌زمان (عج) به جهان داشته باشیم، در هیچ زمانی با اندازه اربعین فرصت برای تبلیغ امامت و ولایت وجود نداشت امروز اربعین سرمایه عظیم اسلام حقیقی است.

رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: به همان اندازه که دشمن اربعین را سانسور می‌کند و به آن هجمه وارد می‌کند باید برای معرفی اربعین کار کنیم البته در معرفی اربعین عشق امام حسین علیه‌السلام زودتر دست‌به‌کار شده و امروز کربلا با اربعین بیابانی تمدن‌ساز شده است.

شریفی افزود: امروز امام حسین علیه‌السلام  در گوشه‌گوشه دنیا، و دست‌کم به مدت دو ماه (محرم و صفر) دل‌های حقیقت‌طلب را مدیریت می‌کند، کاری که بدون شک از عهده هیچ دولت و حکومتی برنمی‌آید، امام حسین (ع) در حال شکل‌دهی به یک تمدن نوین است، تمدنی از جنس نور و هدایت و انسانیت و فضیلت. تمدنی که همه نظامات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی رایج را به‌هم‌ریخته است و اربعین دروازه این تمدن است.

انتهای خبر /۱۷۰

 
http://javaneparsi.ir/50232
اخبار مرتبط

نظرات شما