نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی:

نگاه پزشکیان به توان داخلی باشد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه باعث عبرت دولت روحانی شد نگاه او به غرب و آنچه باعث الگو شدن دولت شهید رئیسی شد نگاه به توان داخلی بود که می‌تواند برای دولت پزشکیان الگو باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» ​مقام معظم رهبری در پایان دولت روحانی از آن به‌عنوان یک عبرت برای سایر دولت‌ها نام بردند و در پایان دولت شهید رئیسی از آن به‌عنوان یک الگو از آن نام بردند که اگر ادامه پیدا می‌کرد مشکلات حل می‌شد.

اکنون پزشکیان در یک آزمون بین عبرت شدن و الگو شدن قرار دارد، در این زمینه با محمد منان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

نظر شما در خصوص مقایسه دولت روحانی با دولت شهید رئیسی با عنوان از عبرت تا الگو چیست؟

منان رئیسی: مقایسه‌ای که در کلام مقام معظم رهبری در خصوص دولت روحانی و دولت شهید رئیسی وجود داشت درس‌های بسیار زیادی می‌تواند برای پزشکیان داشته باشد. 

شاخصه اصلی که از دولت روحانی در اذهان مردم باقی‌مانده است این است که وی چند کلان پروژه در دولت خودش تعریف کرد و عمده توان و وقت خودش و بخش عمده‌ای از کابینه‌اش صرف به نتیجه رساندن این یکی دو کلان پروژه شد.

مهم‌ترین کلان پروژه‌ای که از دولت روحانی در ذهن باقی‌مانده کلان پروژه برجام است و شاخصه اصلی برجام هم این است که با اتکا به چند کشور محدود غربی و اروپایی برخی از مسائل داخل کشور را حل‌وفصل کند.

شکست اتکای روحانی به غرب

اما به علت نقض عهد، بدعهدی و خلف وعده‌ای که غربی‌ها در برجام داشتند این کلان پروژه منتج به نتیجه نشد و این پروژه‌ای که روحانی در دولت خود تعریف کرده بود شکست خورد و چون وی به‌اصطلاح همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد چیده بود و در حد همین چند کلان پروژه «برجام» و «اف ای تی اف» چیده بود؛ چون این پروژه‌ها منتج به نتیجه نشد عملاً دولت روحانی هیچ دستاوردی قابل‌توجهی نتوانست تحویل ملت دهد.

روحانی اگر حداقل ۲۰ درصد ظرفیت خود را روی برجام متمرکز کرده بود و بقیه ظرفیت خود را به بقیه پروژه‌ها و ظرفیت‌های داخلی و اتکا به توان داخلی معطوف کرده بود آن زمان می‌توانست یک توفیق نسبی داشته باشد اما تقریباً وی همه چیز را منوط به همین چند کلان پروژه کرده بود، که در نهایت با بدعهدی غربی‌ها شکست خورد و عملاً تبدیل به یک دولت بی دستاورد شد. 

مصادیق را بیان می‌کنید؟

منان رئیسی: افزایش تورم، جهش چند ده‌درصدی نرخ دلار، کم توفیقی محض در عرصه‌های عمرانی مانند مسکن‌سازی و پروژه‌های عمرانی و ساخت پالایشگاه سازی عملاً دولت روحانی هیچ دستاوردی نداشت.

عبرت‌های دولت روحانی چگونه در دولت شهید رئیسی حذف شد؟

منان رئیسی: این موضوع عبرتی برای دولت بعدی یعنی دولت شهید رئیسی شد که دولت شهید رئیسی برخلاف دولت روحانی به‌جای اینکه از همان ابتدا چشمش به غربی‌ها باشد نگاه و اتکا به توان و ظرفیت داخلی داشت و سعی کردند پروژه‌های متعددی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و اتکا به توان مردم خودمان به جلو پیش ببرند.

الگو بودن دولت شهید رئیسی از نظر مقام معظم رهبری به چه علت است؟ 

منان رئیسی: در سه سالی که دولت شهید رئیسی روی کار بود توفیقات زیادی را حاصل کرد، از جمله کنترل نسبی نرخ تورم و کاهش بیش از ۲۰ درصدی نرخ تورم زیرا تورم تا بالای ۶۰ درصد هم رفته بود اما در دولت شهید رئیسی به ۳۰ درصد بازگشت، دولت شهید رئیسی توفیقات زیادی در پروژه‌های عمرانی از جمله پروژه‌های ساخت مسکن بود در دولت شهید رئیسی ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شد که برخی از آنها تحویل شده و برخی از آنها در حال ساخت است. 

در دولت شهید رئیسی فاصله اجتماعی کاهش پیدا کرد 

در بسیاری از مسائل عمرانی شهری، روستایی، تولیدی و... اتفاقات بسیار خوبی در دولت شهید رئیسی آغاز شد، بیمه رایگان دهک‌های اول درآمدی، بیمه رایگان زنان روستایی، بیمه زنان باردار، پرداخت بسته‌های معیشتی به دهک‌های درآمدی مختلف و اقشاری مانند زنان باردار و کودکان دارای اختلال رشد، درمان رایگان کودکان تا ۷ سال‌ و طرح‌ها و برنامه‌هایی که اجرا کرده باعث شد که بسیاری از افراد از زیر خط فقر خارج شوند.

ضریب جینی که نشان‌دهنده نابرابری و عدم عدالت در جامعه است در دولت شهید رئیسی به طرز محسوسی کاهش پیدا کرد این بدان معنی است که نابرابری‌ها و ناعدالتی‌ها بین طبقات مختلف اجتماعی که در دولت روحانی به اوج خود رسیده بود کاهش پیدا کند.

مطالبی که اشاره چگونه می‌تواند در دولت پزشکیان مورداستفاده قرار گیرد؟

منان رئیسی: پزشکیان اگر می‌خواهد تبدیل به عبرت نشود و به عنوان یک الگو مطرح شود باید متوجه باشد که مسیر صلاح و موفقیتش همان مسیر دولت شهید رئیسی است، یعنی اتکا به ظرفیت داخلی و توان مردم و متخصصان کشور خودمان را مد نظر قرار دهد و از همان ابتدا نگاهش به خارج از کشور و غرب نباشد.

مخالف مذاکره با هیچ کشوری در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نیستیم اما غربی‌ها بارها نشان دادند که به عهد خود وفادار نیستند، و بارها اثبات کردند که قابل اعتماد نیستند. 

به همین منظور بهترین راهی که پزشکیان می‌تواند پیش بگیرد این است که از همین ابتدا برنامه‌های خود را بر اساس توان داخلی و مردمی‌سازی پیش ببرد که ان‌شاءالله موفق باشد.

پزشکیان از همان ابتدا حمایت خود را از جبهه مقاومت و محکوم‌کردن جنایت رژیم صهیونیستی و در صدر آن آمریکا اعلام کرد نظر شما دراین‌خصوص چیست؟

منان رئیسی: من به سهم خودم به‌عنوان نماینده مردم قم از مواضع انقلابی چند وقت اخیر رئیس‌جمهور منتخب تشکر می‌کنم و از این بابت بسیار خرسند و خوشحال هستم؛ چون دشمنان تصور می‌کردند انتخابات در ایران و منتخب شدن اشخاص مختلف ممکن است مواضع جمهوری اسلامی ایران را در برخورد با مستکبران جهان تغییر دهد.

اما برخی از اصول و ساختارها در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که با تغییر دولت‌ها و اشخاص تغییر نمی‌کند از جمله آنها حمایت از جبهه مقاومت و مظلومان جهان خصوصاً مسلمانان غزه است که سال‌هاست زیر ظلم و ستم رژیم جنایت‌کار صهیونیستی قرار دارند.

امیدواری مواضع ایشان در خصوص جبهه مقاومت و ایستادگی روی مواضع انقلابی تداوم داشته باشد.

کلیپی از تحلیلگر کشور آذربایجان منتشر شده که از اینکه پزشکیان برای صحبت با رئیس‌جمهور آذربایجان و ترکیه از زبان ملی ایران یعنی فارسی استفاده کرده و به زبان ترکی تکلم نکرده عصبانی است، نظر شما چیست؟

منان رئیسی: دشمنان تصور می‌کردند با توجه به اینکه آقای پزشکیان از اقوام ترک‌ غیور کشور ایران است پس قومیت را به ملیت ترجیح داده به زبان ملی پشت کرده و به زبان رسمی دیگر کشورها با آنها گفتگو می‌کند؛ اما آقای پزشکیان نشان داد که به زبان ملی و ملیت پایبند است و در عین احترام به همه اقوام و زبان‌هایی که در کشور وجود دارد زبان ملی و مشترک همه ما مردم ایران زبان فارسی است و در برابر بیگانگان باید از این هویت ملی دفاع کنیم، در اینجا رئیس‌جمهور منتخب تشخیص درست دادند.

این نوع رفتارها باعث می‌شود که دشمنان از فتنه‌های قومیتی و زبانی عقب‌نشینی کنند.

رفتارهای متعارف دیپلماتیک باعث می‌شود که رئیس‌جمهور مقبولیت بیشتری در عامه مردم داشته باشد و باعث اقتدار و افزایش چانه‌زنی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی می‌شود.

برخی از افراد که قبل از انتخابات به دنبال سهم‌خواهی بودند و در دولت پزشکیان تصور می‌کنند سهمی نخواهند داشت به دنبال سنگ‌اندازی هستند؛ اما نیروهای انقلابی و افرادی که حتی از کاندیداهای دیگر حمایت می‌کردند اکنون به دنبال کمک به پزشکیان هستند نظر شما در خصوص همراهی نیروهای انقلاب با رئیس‌جمهور منتخب چیست.

منان رئیسی: نیروهای انقلابی نشان دادند که هرگز دنبال سهم‌خواهی در هیچ دولتی نبودند و هر دولتی که روی کار بیاید برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و خدمت به مردم با او همکاری خواهند کرد، بررسی دولت‌های قبل با نگاه‌های سیاسی مختلف موید این مسئله است. 

نیروهای انقلابی به دنبال خدمت هستند و هر کسی که به دنبال خدمت به مردم باشد را مورد حمایت قرار می‌دهند، نگاه نیروهای انقلابی به دنبال راهبرد و منویات مقام معظم رهبری است، مقام معظم رهبری هم فرمودند که وظیفه همه است که به دولت آقای پزشکیان کمک کند.

نگاه نیروهای انقلابی این است که تا هرجا که بتوانند به پیشبرد موفقیت‌های آقای پزشکیان کمک کنند؛ اما این مسئله دارای شرط و شروطی است و شرط این است ایشان چهارچوب‌های مدنظر مقام معظم رهبری از جمله در معرفی وزرا را رعایت کنند.

مقام معظم رهبری ویژگی‌های اعضای کابینه را دارای شاخصه‌هایی دانستند و نسبت به آن تصریح کردند و فرمودند وزرایی که می‌خواهند عهده‌دار امور شوند باید ین شاخصه‌ها را داشته باشند اگر آقای پزشکیان شاخص‌هایی که مدنظر مقام معظم رهبری است را رعایت کنند همه نیروهای انقلابی با تمام توان کمک خواهیم کرد تا دولت ایشان به‌درستی شکل بگیرد و مسیر موفقیت را طی کند.

اما اگر شاخص‌های مدنظر رهبری توسط آقای پزشکیان رعایت نشود در تعارض بین نظر آقای پزشکیان و نظر مقام معظم رهبری کاملاً طبیعی است که نظر مقام معظم رهبری را اولویت قرار خواهیم داد. 

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

منان رئیسی: من هم از شما سپاسگزارم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو 

انتهای خبر /170


http://javaneparsi.ir/49826
اخبار مرتبط

نظرات شما