عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تجربه گذشته چراغ راه دولت جدید است

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه دولت جدید باید از تجربه دولت‌های گذشته استفاده کند، گفت: برای حفظ منافع ملی و تقویت عزت بین‌المللی مردم ایران باید هم به تجربه ناموفق دولت آقای روحانی توجه داشت و هم از تجربه موفق دولت شهید رئیسی در روابط خارجی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به اینکه برخی به دنبال تجربه تلخ دوران روحانی هستند، اظهار داشت: هم‌زمان با انتخاب آقای پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری امیدهایی در میان برخی حامیان غرب‌گرای ایشان ایجاد شد و آنان بدون توجه به تجربه تلخ دولت آقای روحانی، به تجدید رابطه با آمریکا امیدوار شدند.
وی ادامه داد: این در حالی است که مروری بر تجربه گذشته نشان می‌دهد دخیل بستن به اروپا و آمریکا نه فقط مشکلی را از پیش پای ملت ایران برنمی‌دارد که مشکلات متعددی نیز به وجود خواهد آورد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم در ۶ مرداد ۱۴۰۰ با اشاره به تجربه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در اعتماد بیهوده به غرب، این تجربه بسیار مهم را چراغ راه سیاستمداران و مسئولان و آیندگان دانستند و فرمودند: «این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربة بسیار مهمّی است».
تجربه گذشته چراغ راه دولت جدید است
وی افزود: این تجربه بسیار مهم امروز همچون یک چراغ راه در کنار دولت چهاردهم قرار دارد و می‌تواند تمام ابعاد و زوایای سیاست خارجه دولت جدید را روشن نماید.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده ابراز داشت:
آقای پزشکیان در مراسم تنفیذ و مناسبت‌های مختلف قبل از آن، بنای فعالیت‌های دولت خود در سیاست خارجی را به‌درستی مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت قرار داده‌اند. عمل به این وعده که کاملاً در چارچوب سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران و الگوی ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری هست می‌تواند مهم‌ترین نقطه مثبت دولت چهاردهم باشد.
وی ادامه داد: عمل به این وعده که کاملاً در چارچوب سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران و الگوی ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری هست می‌تواند مهم‌ترین نقطه مثبت دولت چهاردهم باشد.
جمهوری‌خواه یا دموکرات دشمن اصلی انقلاب است
این کارشناس سیاسی در ادامه عنوان کرد: تجربه ۴۵ سال گذشته به‌ویژه با نگاهی به سیاست خارجی دولت آقای روحانی نشان می‌دهد دولت آمریکا خواه جمهوری‌خواه یا دموکرات، دشمن اصلی انقلاب اسلامی است و هیچ‌گاه دست از دشمنی علیه ملت و انقلاب ایران که سلطه آمریکا بر این کشور را برچید، برنخواهد داشت.
وی گفت: این تجربه همچنین ثابت نموده که کشورهای اروپایی نیز اختیار مستقلی از خود نداشته و همواره دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا در منطقه بوده‌اند. بدیهی است تا وقتی این سیاست خصمانه از سوی آمریکا و سیاست منفعلانه اروپا در مقابل آمریکا ادامه پیدا کند به طور طبیعی نباید انتظار تحولی را در روابط ایران و آمریکا و کشورهای غربی داشت.
رئیس‌جمهور اصل عزت، حکمت و مصلحت را در سیاست خارجه استفاده کند
حجت‌الاسلام ملک‌زاده یادآور شد: تأکید آقای پزشکیان بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و پیروی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که بارها از سوی آقای پزشکیان مورد تأکید قرار گرفت، اقتضا دارد از این تجربه گران‌بها در روابط خارجی دولت چهاردهم استفاده کند.
وی تصریح کرد: بدیهی است اگر اروپایی‌ها رفتارهای خود را اصلاح و در مناسبات خود با آمریکا تجدیدنظر کنند، در چارچوب احترام متقابل می‌توانند طرف گفتگو با ایران دررابطه‌با حل مشکلات باشند؛ اما تا زمانی که آنان تغییر آشکاری در سیاست سنتی خود دررابطه‌با آمریکا نشان نداده‌اند نمی‌توان روابط خارجی کشور و تعاملات جهانی جمهوری اسلامی را معطل چند کشور اروپایی کرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در نخستین روزهای بعد از انتخاب آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ما شاهد مواضع صحیح ایشان در اصولی که در مقاله منتشر شده از آقای پزشکیان در تهران‌تایمز مورد استناد قرار گرفت، بودیم.
وی افزود: این سیاست و همچنین مواضعی که در ارتباط با حمایت از محور مقاومت در نامه ایشان به سید حسن نصرالله مورد تأکید قرار گرفت، مبتنی بر اصول راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است و در واقع ادامه همان سیاست‌هایی است که دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی پیگیری می‌کرد. حمایت از محور مقاومت علاوه بر اینکه در چارچوب سیاست‌های کلی نظام اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی قرار دارد، در حقیقت تأمین‌کننده امنیت و منافع ملی ایران نیز هست و باید باقدرت ادامه یابد.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده تشریح کرد: بنابراین برای حفظ منافع ملی و تقویت عزت بین‌المللی مردم ایران باید هم به تجربه ناموفق دولت آقای روحانی توجه داشت و هم از تجربه موفق دولت شهید رئیسی در روابط خارجی استفاده کرد. در این چارچوب لازم است بهبود روابط با همسایگان و نگاه به شرق و همکاری با کشورهای همسو در آمریکای لاتین، آفریقا و شرق اروپا موردتوجه قرار گیرد.


انتهای خبر /160


http://javaneparsi.ir/49838
اخبار مرتبط

نظرات شما