عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور:

۲ تجربه تاریخی پیش روی پزشکیان است

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور گفت: دو تجربه تاریخی اعتماد به غرب در دولت یازدهم و دوازدهم و تکیه به توان داخلی در دولت سیزدهم پیش روی دولت چهاردهم و رئیس‌جمهور منتخب قرار دارد که به توصیه حضرت علی (ع) باید از تجربه گذشتگان درس گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی سعیدی در گفتگو با خبرنگار 
پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: آنچه در استقرار دولت جدید باید مدنظر قرار بگیرد استفاده از تجربه دولت‌های گذشته است، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دولت‌های مختلف‌ با رویکردهای متفاوت بر سرکار آمدند که معایب و محاسنی داشتند و خدماتی را ارائه کردند، اما در کسر معایب و محاسن برخی از دولت‌ها نمود و کارآمدی بیشتری از خود نشان دادند.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور قم بیان داشت: یکی از مسائل مهمی که دولت‌های مختلف با آن مواجه بودند حل مشکلات کشور باتکیه‌بر توان و ظرفیت داخلی و یا گره‌زدن این مشکلات و حل آنها به توافق با برخی از قدرت‌های خارجی بود.

معاون دانشگاه پیام‌نور قم تصریح کرد: دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم در این زمینه تجربه خوبی را برای ملت ما به ارمغان آوردند، در دیدار اعضای هیأت دولت دوازدهم در پایان کار دولت با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند که دیگران باید از تجربه شما استفاده کنند که این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب، در این دولت مشخص شد که اعتماد به غرب برای حل مشکلات جواب نمی‌دهد و هرجا بتوانند ضربه می‌زنند و آنجایی که ضربه نمی‌زنند به‌این‌علت است که امکانش را ندارند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند این تجربه بسیار مهمی است و مطلقاً نباید برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب منوط کرد؛ چون قطعاً شکست می‌خورد، پس با این صحبت‌های مقام معظم رهبری می‌توان فهمید که این تجربه خوبی برای دولت‌های بعدی از جمله دولت چهاردهم خواهد بود. 

سعیدی عنوان داشت: تجربه‌ای که در دولت سیزدهم و در این مدت کوتاه انجام شد عدم اعتماد به غرب و گره‌نزدن حل مشکلات کشور به توافق با غرب و اعتماد غرب بود و همگی مشاهده کردیم که چه‌کارهای بزرگی در این تجربه کوتاه تاریخی سه سال انجام شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور قم خاطرنشان کرد: این دو تجربه اکنون پیش روی دولت چهاردهم قرار دارد، رئیس‌جمهور منتخب مکرراً این موضوع را بیان داشتند سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را چراغ راه خودشان دادند طبیعتاً این دو تجربه تاریخی می‌تواند راهگشای دولت چهاردهم باشد.

معاون دانشگاه پیام‌نور قم اضافه کرد: هم توصیه قرآنی و حکیمانه مقام معظم رهبری و هم تجربه تاریخی پیش روی دولت چهاردهم می‌تواند از امور مردم را بدون اعتماد به غرب و باتکیه‌بر ظرفیت داخلی گره‌گشایی کند.

وی تصریح کرد: البته این به معنای این نیست که تعامل، گفتگو و مذاکره عزتمندانه، حکیمانه با کشورهای جهان و بر اساس مصالح ملت انجام نشود؛ بلکه همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند تعامل و مذاکره با کشورهای جهان باید باشد؛ اما مذاکره نباید موجب شود که مسیرهای دیگر را طی نکنیم.

سعیدی تأکید کرد: گره‌زدن همه امور به مذاکره و غرب یک خطای راهبردی است و تجربه هم به ما نشان داده که هرجا حل مسائل کشور صرفاً به مذاکرات گره‌زده شد شکست خوردیم، این تجربه تاریخی که به توصیه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که فرمودند در خبرهای گذشتگان دقت کنید و آنچه بر سر پیشینیان شما آمد به یادآور، در شهرها و در خانه‌ها آثارشان بگذر پس نیک بنگر چه کردند و از کجا رفتند و در کجا فرود آمدند و منزل گزیدند این توصیه به استفاده از تجربه دیگران است.

معاون دانشگاه پیام‌نور قم افزود: امیدواریم و تلاش می‌کنیم که دولت چهاردهم هم بتواند با درس‌گرفتن از تجربه‌های تاریخی دولت‌های پیشین مسیر عزت و گره‌گشایی از مشکلات مردم را به‌خوبی طی کند.

انتهای خبر /170


http://javaneparsi.ir/49846
اخبار مرتبط

نظرات شما