خطیب جمعه قم:

مسجد پایگاه مقاومت فرهنگی است

امام‌جمعه قم با اشاره به‌روز جهانی مسجد گفت: روز مسجد یک روز انقلابی است و مسجد عبارت از پایگاه مقاومت نظامی، عقیدتی و فرهنگی و محل بصیرت‌افزایی و هدایت فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبهٔ اول نمازجمعه قم در روز ۲ شهریورماه ۱۴۰۳ که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به حوادث انقلاب و درسی که از این اتفاقات گرفته‌ایم، اظهار داشت: ما از حوادث انقلاب هم در ۷ تیر و هم در ۸ شهریور درس‌ها گرفته‌ایم زیرا دیدیم که چگونه منافقان برای پیشبرد اهداف خود حاضرند چهره‌هایی مانند شهید بهشتی با ۷۲ تن از یارانش و رجایی و باهنر را به شهادت برسانند؛ ما فهمیدیم که ضدانقلاب با چهره‌ای منافقانه در همه‌جا و حتی اتاق کار شهید رجایی نفوذ می‌کند و جنایتی هولناک را رقم می‌زند.

 وی با اشاره به آیه ۱۰۱ سوره توبه بیان داشت: خداوند در آیه ۱۰۱ سوره توبه خطاب به پیامبر (ص) فرمود؛ گروهی از بادیه‌نشینان که پیرامون شما هستند و همچنین گروهی که در مدینه زندگی می‌کنند با نفاق خو گرفته‌اند و تو آنها را نمی‌شناسی؛ ولی ما آنها را می‌شناسیم و به‌زودی آنها را در برزخ عذاب می‌کنیم و بعد به‌سوی عذاب بزرگ قیامت خواهند رفت.

 خطیب جمعه قم با اشاره به هشدار خداوند به مسلمانان درباره اعتماد به دیگران ابراز داشت: خدا به مسلمانان هشدار می‌دهد که مراقب پیرامون خود باشید و با خوش‌گمانی و اعتماد به همه نگاه نکنید، این طور نیست که حتی مهاجرین و انصار همواره بر اسلام راستین خود استوار باشند؛ بلکه هم در میان بادیه‌نشینان و هم در میان شهرنشینان گروهی منافق با مسلمانان مؤمن زندگی می‌کنند و باید مراقب این افراد باشیم.

آیت‌الله سعیدی در خطبه دوم نمازجمعه با اشاره به علت نام‌گذاری هفته دولت اظهار داشت: در ۸ شهریور ۱۳۶۰ دو یار امام و مبارز نستوه و اسوه علم و اخلاق و تقوا یعنی شهیدان رجایی رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر که هر دو نمونه‌ای از دولت مردان مردمی بودند به دست منافقان کوردل و کینه‌توز به شهادت رسیدند که به این مناسبت این هفته را به نام هفته دولت نام‌گذاری کردند.

وی با اشاره به آشنایی مردم با اهداف و برنامه‌های دولت‌های در طی این هفته، خاطرنشان کرد: امسال نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی مردم خدمات آن رئیس‌جمهور خستگی‌ناپذیر را فراموش نخواهند کرد و ان‌شاءالله دولت جدید که همه وزرایش از مجلس رأی اعتماد گرفتند نیز بتواند همان راه را باصلابت و جدیت ادامه دهد.

خطیب جمعه قم با اشاره فرمایش امام صادق (ع) درباره پیاده‌روی اربعین، بیان داشت: امام صادق (ع) به راوی که نامش حسین بود فرمودند راه‌پیمایان اربعین از زمانی که از منزل خود خارج می‌شوند برای هر قدمی که به‌سوی قبر مطهر اباعبدالله الحسین (ع) بر می‌دارند اجر پاداش زیادی از خداوند متعال دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به چاره‌اندیشی برای صیانت از دستاوردهای راه‌پیمایی اربعین گفت: جابر و همسرش عطیه اولین زائران اربعین بودند که در این مسیر قدم گذاشتند؛ راهپیمایی اربعین رفته‌رفته باگذشت زمان و با حضور ملیت‌های مختلف به یک پدیده اجتماعی بزرگ و رزمایش فراملی و فرامذهبی عظیم تبدیل شده و برای حفظ و صیانت از این دستاورد بزرگ حسینی قبل از این که دچار چالش شود باید چاره اندیشه کرد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به راهکارهای صیانت از راهپیمایی اربعین بیان داشت: کم‌رنگ کردن نقش دولت‌ها در امور اجرایی راهپیمایی اربعین، تمرکز دولت‌ها بر تأمین امنیت و زیرساخت‌ها، مشخص‌کردن سهمیه برای زائران برای مدیریت بهتر این مراسم شبیه حج، آشناکردن زائران ایرانی اربعین بافرهنگ مردم عراق، آشناکردن میزبانان عراقی بافرهنگ زائران ایرانی، یاری‌جستن از میانجی‌های فرهنگی همچون اقوام عرب ایرانی و همکاری میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها در برپایی موکب‌های مشترک برخی از راهکارهای حفظ و صیانت از این مراسم است.

وی با اشاره به مقدس بودن موکب داری و پاس‌داشتن الگوی سنتی اربعین عراقی‌ها تأکید کرد: مراقب باشیم که کار مقدس موکب داری را به کار رقابتی به‌ویژه رقابت با موکب‌های عراقی تبدیل نکنیم و الگوی سنتی اربعین عراقی‌ها را پاس بداریم، در این مراسم نباید از بقیه احکام و آداب اسلامی غفلت شود و از انجام هر کاری که به وحدت میان زائران به‌ویژه دو ملت ایران و عراق خدشه وارد می‌کند پرهیز کنیم.

امام‌جمعه قم با اشاره به‌روز جهانی مسجد و علت نام‌گذاری این روز گفت: به‌خاطر به‌آتش‌کشیدن مسجدالاقصی در روز ۳۰ مرداد به دست صهیونیست‌ها با ابتکار جمهوری اسلامی ایران این روز به نام روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد؛ روز مسجد یک روز انقلابی است و مسجد عبارت از پایگاه مقاومت نظامی، عقیدتی و فرهنگی و محل بصیرت‌افزایی و هدایت فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر مردم را برای سخنرانی راجع به موضوعات مهم به مسجد فرامی‌خواند، بیان داشت: کسانی که فکر می‌کنند مسجد فقط محل اقامه نماز است و دیگر هیچ، همان جدا انگاران دین از سیاست هستند؛ مسجد محل تجمع مردم بر محور نماز، قرآن، موعظه، دعا و محل نشر معارف دینی و سیاسی است. پیامبر اکرم (ص) هرگاه کار مهم اجتماعی پیش می‌آمد صدا می‌زدند مردم به مسجد بروید با شما حرف دارم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه مسجد با نهضت امام خمینی (ره) کارایی خود را به دست آورد گفت: به حمدالله با نهضت امام خمینی (ره) مسجد کارایی خود را تا حدود زیادی به دست آورد و باید از این کارکرد مسجد صیانت کرد و بر آن افزود، این که دشمنان در مساجد بمب‌گذاری می‌کنند به‌خاطر وحشت از مساجد است تا مردم را از حضور در مسجد بترسانند و منع کنند.



خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر /150


 
http://javaneparsi.ir/50211
اخبار مرتبط

نظرات شما