رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان:

اربعین باعث اتحاد امت اسلامی شده است

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان با اشاره به اینکه اربعین باعث اتحاد و انسجام امت اسلامی شده است، گفت: روزی خواهد رسید که هیچ یک از قدرت‌های جهانی نتوانند به امت اسلامی ظلم کنند و این یکی از تأثیرات اربعین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: زیارت اربعین یکی از ویژگی‌های خاص امام حسین علیه‌السلام که مؤمنان ۴۰ روز بعد از شهادتشان به زیارتشان می‌روند این سنت از سال‌ها پیش در میان امت اسلامی وجود داشت البته به سبب نوع حکومت‌ها و مردم شدت و ضعف داشته است.

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان ادامه داد: در سال‌های اخیر به برکت انقلاب اسلامی و همچنین سقوط دولت بعثی صدام در عراق زمینه‌ای فراهم شد تا پیاده‌روی اربعین به شکل گسترده‌تر برگزار شود به‌تدریج و با توسعه آن از کشورهای مختلف هم به این حرکت عظیم پیوستند و سال‌به‌سال به عظمت آن اضافه می‌شود و مطمئناً در سال‌های آینده فراگیرتر خواهد شد، باتوجه‌به کثرت جمعیت برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا از اوایل ماه صفر تا پایان ماه این پیاده‌روی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین یک مسئله مذهبی در قشر شیعه نیست؛ بلکه یک موضوع بین‌المللی است و باتوجه‌به پیشرفت رسانه‌ای در سراسر جهان هر چقدر دشمنان بخواهند این موضوع را پنهان کنند امروز پیاده‌روی اربعین بازتاب جهانی پیدا کرده است.

دیرباز خاطرنشان کرد: باتوجه‌به فضای معنوی حاکم بر پیاده‌روی اربعین شاهد جلوه‌های بسیار زیبایی از اخلاق اسلامی در این پیاده‌روی هستیم و باتوجه‌به اینکه قشرهای مختلف از کشورهای مختلف در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند باعث جذب آن‌ها و تحقیق بیشتر در مورد اسلام و امام حسین علیه‌السلام می‌شود.

اربعین بزرگ‌ترین گردهمایی‌های جهان اسلام

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان اضافه کرد: در پیاده‌روی اربعین خرده‌فرهنگ‌های متفاوت کشورهای اسلامی مشاهده می‌شود همچنین مذاهب اسلامی حضور پیدا می‌کنند تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و منتشر خواهد شد از همین رو بعد فرهنگی و تبلیغی اربعین بسیار بااهمیت است و می‌توان گفت در مقایسه با گونه‌های متفاوت آن که در طول تاریخ وجود داشت این گردهمایی و دور هم جمع‌شدن این خرد فرهنگ یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های جهان اسلام است.

وی تأکید کرد: ابعاد بین‌المللی پیاده‌روی اربعین می‌تواند برای شناساندن قیام امام حسین علیه‌السلام، دین اسلام و مسیر امیرالمؤمنین علیه‌السلام و مکتب شیعه بسیار مؤثر باشد تا جایی که امروز هم این تأثیرگذاری را مشاهده می‌کنیم.

دیرباز تأکید کرد: روحیه ظلم‌ستیزی در قیام امام حسین علیه‌السلام و روحیه حماسی و شجاعت که در قیام عاشورا متبلور است و همچنین نپذیرفتن ظلم و ایستادگی در مقابل زورگویان و مستکبران فراتر از جامعه شیعه رفته و آزادی‌خواهان جهان را مشتاق الگوگرفتن از امام حسین علیه‌السلام کرده است.

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان بیان داشت: اربعین یک انسجام و اتحاد بین کشورهای اسلامی ایجاد می‌کند، در مسئله حج که یک عبادت واجب است و هر سال توسط امت اسلامی برگزار می‌شود امکان گفتگو و مشارکت سیاسی وجود ندارد وگرنه یکی از اصول حج همین مشارکت و مباحث سیاسی است، طرح مسائل مشترک جهان اسلام و ارائه راه‌حل باید در حج انجام شود؛ اما باتوجه‌به حاکمیت آل سعود در این سرزمین اسلامی این امکان وجود ندارد.

وی گفت: امروز پیاده‌روی اربعین تبدیل به یک اتحاد بین جامعه اسلامی و بیان مسائل جامعه اسلامی از جمله مسئله غزه و فلسطین شده است؛ زیرا یک فضای آزاد در این پیاده‌روی باشکوه معنوی وجود دارد، اربعین امروز باعث ایجاد تفاهم و همبستگی بین امت اسلام شده است.

دیرباز افزود: نتایج پیاده‌روی اربعین همچنان ادامه دارد تأثیرگذاری این پدیده‌ها ده‌ها سال ادامه دارد و به‌مرور آثار کامل خودشان را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد مطمئناً بعد از نیم‌قرن تأثیرات ماندگار و نهادینه شده اربعین را جهان مشاهده خواهد کرد البته امروز آثار آن را مشاهده می‌کنیم.

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان عنوان داشت: اربعین باعث خواهد شد امت اسلامی در مسیر معنویت، تقوا، همبستگی، وحدت، انسجام، استکبارستیزی و اصالت خانواده قدم بردارد و هیچ قدرت جهانی نتوانند به امت اسلامی ظلم کنند.

وی تصریح کرد: اربعین زمینه‌ساز ظهور امام‌زمان (عج) خواهد شد در اربعین با نام امام حسین علیه‌السلام امام‌زمان که فرزند ایشان است معرفی خواهد شد.

انتهای خبر /۱۷۰

 
http://javaneparsi.ir/50240
اخبار مرتبط

نظرات شما