آزمون جدی نمایندگان قم؛

آیا مشکل ریزگردها حل می‌شود؟

حل بحران ریزگردها و بارش گردوخاک بر سر مردم را می‌توان آزمون جدی نمایندگان قم است که مردم نیز در این زمینه انتظارات به جایی زمینه دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  جدی‌ترین و مهم‌ترین بحرانی که همه شهروندان قمی را درگیر کرده است، موضوع ریزگردها است که همه استان را دربرگرفته خصوصاً در دو سال اخیر شاهد بارش خاک‌برسر شهروندان هستیم.
بحرانی که اختصاص به شخص و گروه خاصی ندارد و همه را دربرگرفته است که نیازمند اقدام فوری است.
نکته مهم در این زمینه تأمین منابع و بیابان‌زدایی است که باید در دستور کار قرار بگیرد؛ اما کار به همین آسانی نیست.
محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اخیراً مبلغ موردنیاز برای مهار ریزگردها را یک و نیم همت عنوان کرده است که باید تأمین شود.

پیگیر حل معضل ریزگردها خواهیم بود



حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسم روانبخش در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مسئله آلودگی هوا و ریزگردها در این چند سال متأسفانه دامن بخش اعظمی از استان‌های کشور از جمله استان قم را گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از این گردوغبار و ریزگردها به علت خشکسالی است که در بسیاری از استان‌ها به وجود آمده است و زمین‌های فاقد پوشش گیاهی با اندک وزش باد که می‌وزد ریزگردها و گردوغبار به سمت شهرها و روستاها حرکت کرده و زندگی مردم ما را مختل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته کانون برخی از ریزگردها و گردوغبار که باعث آلودگی شهرها و روستاهای ایران می‌شود در کشورهای اطراف مانند عربستان و عراق است که قاعدتاً دولت باید برای حل این معضل یک اقدام اساسی صورت دهد.

روانبخش ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در استان قم شکل‌گرفته است افزایش سرانه سبز است که شهرداری متولی آن بوده و در شهر قم ازاین‌جهت کارهای خوبی انجام شده است؛ اما اطراف قم همچنان دچار مشکل است لازم است برای این موضوع در مجلس بودجه‌ای در نظر گرفته شود که بتوان این ریزگردها و کانون‌هایی که این ریزگردها در داخل تولید می‌شود کنترل و مهار شود.  

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آلودگی و ریزگردها باعث سختی در امور مختلف از جمله سلامت مردم در استان قم شده است و حتماً این موضوع باید پیگیری شود.

وی اضافه کرد: در خصوص مسئله ریزگردها از دولت محترم خواهیم خواست برای آن بودجه در نظر بگیرد که بتوان با تأسیس کمربند سبز در اطراف استان و در اطراف شهرها و روستاهای اطراف استان از بروز گردوخاک و ریزگردها جلوگیری شود.  

وی بیان داشت: دولت باید کانون ریزگردها را شناسایی کند و آنچه که مربوط به کشورهای همسایه است با همکاری‌های متقابل حل شود و آنچه که مربوط به داخل کشور است با طرح‌هایی از جمله کویرزدایی و ایجاد پوشش گیاهی مشکل را حل کند.

بی‌توجهی به مسئله آلودگی هوا باید جبران شود


محمد منان رئیسی نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این روزها استان قم شاهد آلودگی هوا به علت وجود ریزگردها است طبق مطالعات انجام شده ریزگردها به لحاظ دسته‌بندی کلان و کلی از دو منبع داخلی و خارجی نشئت می‌گیرد.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در منابع خارجی ریزگردها اتفاقاتی در اقلیم و جغرافیای اطراف ایران به‌ویژه سدسازی‌هایی که در کشور ترکیه رخ می‌دهد و اتفاقاتی در حوزه آبریز بالادست باعث شده است دامنه آن، مناطق مجاور به‌ویژه کشور ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: عمده دلیل وضعیت امروز شهر قم در خصوص ریزگردها منابع و مباحث داخلی است و سستی و کاهلی که در ملاحظات اقلیمی و مسائل زیست‌محیطی در دهه‌های اخیر اتفاق افتاده و گسترش بیابان‌هایی که اطراف قم و بی‌توجهی به برخی از مسائل زیست‌محیطی و مباحث آبخیزداری سبب این شده است که ما شاهد این وضعیت آلودگی هوا به علت ریزگردها در قم باشیم.

منان رئیسی اضافه کرد: متأسفانه این ریزگردها علاوه بر آسیب‌هایی که برای سلامتی شهروندان دارد از نظر اقتصادی نیز آسیب‌های زیادی به شهروندان وارد می‌کند تعطیلی هر روز بابت آلودگی هوا خسارت قابل‌توجهی را از نظر اقتصادی هم به مردم و هم به حاکمیت تحمیل می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسائل زیست‌محیطی یکی از مظلوم‌ترین مسائل در کشور ما است زیرا روند آن به‌صورت آنی دیده نمی‌شود؛ یعنی امروز ما شاهد وضعیت آلودگی هوا هستیم اتفاقی نیست که یک‌شبه به وجود آمده باشد؛ بلکه به علت بی‌توجهی در سال‌های متمادی است که به‌تدریج شاهد چنین مسائلی می‌شویم.

وی بیان داشت: چون این مسائل یک‌شبه به وجود نمی‌آید این موضوعات مغفول واقع می‌شود و مسئولان امر و دولت مردان به این موضوع توجه آن‌چنانی نمی‌کنند تا زمانی که متوجه می‌شوند وضعیت بحرانی شده است.

منان رئیسی عنوان داشت: هر زمان که ما روندهای اشتباه گذشته را اصلاح کنیم دیر نیست و باید از امروز برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود این موضوع ریزگردها هم در سطح منابع خارجی از جمله در کشور ترکیه و عراق  و هم در سطح منابع داخلی باید بررسی شده و راهکار درستی برای آن ارائه شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید در بازه زمانی حداقل ۱۰ساله بتوان به‌تدریج مسئله آلودگی هوا به علت ریزگردها و گردوغبار حل کرد تا ضرر کمتری هم به شهروندان و به حاکمیت هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سلامت را شاهد باشیم.
آزمون جدی نمایندگان قم
در واقع باید گفت تأمین منابع بیابان‌زدایی و گرفتن حقابه استان دو اقدامی است که نمایندگان قم باید به‌صورت جدی پیگیر باشند و نتیجه آن را به مردم گزارش دهند.







انتهای خبر /110


http://javaneparsi.ir/49655
اخبار مرتبط

نظرات شما